måndag 4 augusti 2014







En Måndag med röda inslag
Se så fint den blommar den röda Temyntan.I våras så visste jag inte säkert vad det var som var på väg upp ur jorden det är inte alltid som man har koll och jag kunde se att det var ett antal plantor men jag lät dem vara i fred tills dess att jag började förstå att det var den röda Temyntan som hade bestämt sig för att slå rot i vår trädgård.Nu kommer det helt säkert att bli en stamgäst för Myntor har den benägenheten att de gärna vill  bli många  men det är inga problem för jag tror helt säkert att det finns en och annan som gärna vill ha en planta en annan sommar.
Nu har även vår Flammentanz slagit ut och den gör precis som den alltid har gjort att den är för blyg för att visa upp sig högre upp på den rosenbåge som den ska klättra på så den vill hellre vara på fotnivå.Min förhoppning när jag köpte den var ju att den skulle växa och bli vacker runt bågen men nu har jag gett upp om den drömmen man får inte alltid som man vill.Bilden blev suddig på grund av solens motljus.
Nu har även den röda Ros som står planterad vid vår stora entré slagit ut förra sommaren så visade den upp sig i ett gigantiskt format och alla som var till vår trädgård förundrades av den.I år är den lite mer återhållsam nu är den mer normal i sin framtoning men den är fin i alla fall.Vid sidan av den har jag planterat en Japansk Malört.
Hos min torp granne Valda där blommar den här vackra röda Liljan och den är så otroligt vacker där den står vid deras ladugårdsvägg.
I morse så gick jag och min man i väg till ett Hallonställe i närheten av vår gata för där hade vi sett att det fanns otroligt mycket bär och i dag fick vi i hop 3 liter som nu är placerade på en bricka och ställt i vår frys.Det är praktiskt att frysa in dem på så sätt då blir det inte en stor klump som fryser i hop som det kan bli när man fryser in dem på en gång i en burk.Hallon är de godaste bär jag vet och vi har ju ett Hallonland även i vår trädgård så jag har även plockat in av dem.Hallonen som vi har där har jag även många gånger stått och ätit av direkt från busken och det är väl en av sommarens höjdpunkter när man får göra det.
I dag så har vi haft 30 grader och det har varit en tryckande värme nu hoppas jag att det blir lite mindre varmt längre fram i veckan nu ska man gå ut och sätta i gång och vattna som man har gjort åtskilliga gånger den här sommaren. Ha en fortsatt trevlig eftermiddag




 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar