fredag 15 maj 2015

                                                                               
                                  Mitt i månaden Maj                  
Tänk att vi redan har hunnit till mitten av månaden och här har vi  rena rama höstvindar med storm regn och hagel  till och med åska ,men den kom inte med värmen utan den kom med mera kyla något som man inte vill ha just nu.Det spelar inte någon roll för naturen den tuffar på vidare i alla fall, utanför fönstret så blommar Vitsippan och den gör mig glad här är man nöjd om man har den i trädgården.
Den gula Vårkragen  även den har börjat blomma och den kommer vi att få njuta av ett bra tag framåt.
Den röda Gullvivan den blommar även och jag är speciellt glad över att jag har den i trädgården.Den fick jag av min granne och att den har överlevt och kanske till och med kan fröa av sig och bli fler av skulle göra mig väldigt nöjd.Den gula har jag  även haft åtminstone för några somrar sedan men jag har inte något minne av att den fanns i fjol somras.
Dessa fröer fick jag av en bekant när vi träffades för ett tag sedan och det är fröer av Balsamin en gammaldags växt som man hade på mormors tid.
Så här ser den ut (jag har lånat bilden från nätet) den ska vara lättodlad och man bör knipsa av stängeln åtminstone en gång när den kommer upp för att den ska bli buskigare.Jag har tänkt plantera ut den i krukor i sommar jag tror att den ska bli fin tillsammans med någon silverfärgad bladväxt och kanske även med någon vit blommande.Det finns även Jättebalsamin men den ser ut på ett annat sätt och den vill jag inte ha i trädgården för den skulle helt ta över då den sprätter ut sina fröer hur som helst.
Det var allt för i dag nu hoppas jag att alla som tittar in här får ett riktigt fint veckoslut.






1 kommentar:

  1. Den röda gullvivan får mig att tänka på illrött läppstift. Tycker den ser ut som små pussiga munnar.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera