måndag 24 augusti 2015






Måndagsblommor och en Fjäril
Vad roligt det är att kunna plocka in av dessa vackra skönheter nu när vi går mot slutet av sommaren så är det ju en hel del som blommar för fullt. Man håller andan för nu dröjer det nog inte så länge till förrän man måste lägga över någon väv när det blir natt för det blir inte länge förrän det blir den första nattfrosten.Det är kanske inte vad man längtar efter precis nu när sommaren just kommit men man får ju inte bestämma.
De här vackra Liljorna de har verkligen blommat i sommar och gör det fortfarande,jag är så glad över att jag än så länge inte har Liljebaggen som  förintar dem.För några år sedan så tror jag att jag hade den i trädgården men jag tog kål på den röda varelse som jag såg så det blev aldrig några problem.I bland är man ute i precis rätt tid kan man säga.
I går så hade vi nöjet att ha besök av denna vackra Fjäril som jag tror heter Vinbärsfuksen den var verkligen intresserad av oss som satt i solstolarna och njöt av den varma solen.Den blev efter ett tag van vid oss så jag kunde till och med ta i den och den brydde sig inte,det är så roligt att få titta på dem på nära håll.Förra sommaren var det Sorgmanteln som betedde sig på samma sätt.Den här Fjärilen den övervintrar och parar sig på våren och fodervärd för dess larver brukar vara Vinbär,Måbär,Björk och Humle.
Den röda Rudbeckia som jag köpte på vår utflykt vi gjorde på försommaren den har nu slagit ut och är så här fin. Nu ska den få stå kvar över vintern så att den klarar sig men till sommaren ska jag nog kanske flytta den till en annan rabatt där den gör sig ännu bättre.
Solen den skiner på oss fortfarande och vi har det underbart härligt så här på sensommaren med det så önskar jag alla som tittar in här en fortsatt bra början på en ny vecka.





2 kommentarer:

  1. Härliga bilder. Visst är det fint att fjärilar och humlor fick lite värme till slut och vågar visa sina vackra färger. Nu får vi njuta av sensommarblomning så länge det går. Ha en fin vecka. Carita

    SvaraRadera
  2. Vi får hoppas att det dröjer innan vi får lägga på väv över växterna. Vilken fin bild du fått av fjärilen. / Britt

    SvaraRadera