tisdag 11 augusti 2015

En trevlig resa till vårt grannland i öster

Den här gången så gick färden till vårt grannland Finland men först så åkte vi buss till Umeå för att sedan åka båt över till Vasa. resan med båt började klockan sju på kvällen och vi var framme senare klockan 23.30.Vi var nog några stycken som hade gruvat oss för båtfärden över men havet var på ett bra humör så vi kunde både äta en god skärgårdsbufe under färdens gång och enbart koppla av.När vi kom fram så kunde vi sätta oss till rätta i vår buss som tog oss till vårt hotell  Royal Vaasa
för några timmars vila
Nästa dag när vi hade ätit en god hotellfrukost så begav vi oss till Sundom vingård som ligger i Vasa där vi fick oss en god inblick i vinodling.Här fanns det både växthus fyllda med vinplantor och även de som växte på fri land.Den druva som skulle passa i vårt klimat heter Wanessa det är en röd druva och den skulle tydligen passa att ha i ett växthus även om vintern skulle bli ganska kylig.När vi hade fått information så begav vi oss in i värdfolkets trädgård där fick vi provsmaka tre olika viner. Ett vitt vin, ett rött och ett Rosevin  jag föll för det vita vinet som jag tyckte smakade riktigt bra de här vinerna är även ekologiska viner då han inte använder några bekämpningsmedel.Tyvärr så fick vi inte köpa något vin på grund av EU:s regler det enda han kunde ta betalt för var visningen av vingården.
I trädgården så fanns en del blommor att titta på här har de planterat en hel rabatt med Kärleksört som säkert kommer att bli vackert när de börjar blomma.
Även den här vackra Malvan blommade så fint och i rabattens mitt stod en vacker staty.Den här trädgården andades harmoni och det var så trevligt att vandra omkring i den och titta på det som fanns att beskåda i form av blommor och även en del träd.Vi frågade om vilken växtzon de hade men de kunde de inte svara på däremot så fick vi veta att man ska inte bara göra som det står i böcker utan testa själv då lär man sig bäst.
Efter dagens lunch så gick resan vidare till Lepplax och Leif Blomkvists handelsträdgård som innehåller ett stort sortiment av  vackra blommor och träd.Tyvärr så var han inte hemma själv men vi blev väl mottagna och många handlade en hel del växter. För min egen del så blev det inga inköp då vi fick veta att han samarbetar med Gråbergs plant som vi har i vår kommun, så beslöt några av oss att göra våra inköp hos dem i stället.Det här vackra glashuset fanns i deras handelsträdgård.Under tiden vi var där så drabbade oss ett ordentligt åskoväder så det både blixtrade och small och regnade ordentligt men det fanns ju en hel del ställen att gå in i för att ta skydd .Efter dagens utflykter så begav vi oss till Jakobstads stadshotell för middag och övernattning.Jag får berätta vidare i mitt nästa inlägg om fortsättningen av vår resa.Ha det gott till dess.