måndag 27 juni 2016




                                                           Juniblommor
Nu är ju midsommaren till ända för den här gången och midsommarveckan så blommade Midsommarblommorna  så här fint bakom vårt torp en otroligt vacker tavla kan man säga som naturen bjuder på. Midsommarhelgen har varit helt underbar då vi fick ett fantastiskt väder vi har i vanlig ordning tillbringat den hos goda vänner i deras stuga och haft det mycket trivsamt.
Ute i vår trädgård så är det mycket som har börjat blomma som den här vackra Irisen den som gäckat mig i flera år med att bara vara där och inte alls blomma. Det lönar sig att vara lite envis i bland och vänta för nu blommar den varje sommar.
Strandtriften har nog aldrig tidigare varit så här fin som den är i sommar en blomma som är så tacksam och blommar hela sommaren.
Nyponrosens blommor har även de slagit ut och det är trångt vid matbordet för många vill ta för sig av dess nektar.en Ros som för övrigt är så fin med sina rosa blommor som doftar svagt.
Ett helt vanligt Silverarv som blommar så här fint en växt som jag använder både i krukor och rabatter. Tyvärr så doftar den starkt och inte direkt så gott i min smak annars skulle man gärna ha blommorna i en bukett.Nu är det en växt som efter blomning har vackra silverfärgade blad som man däremot kan använda och den är otroligt fin tillsammans med andra växter när man har den i krukor.Jag använder ju en hel del perenner i mina krukor något som jag tycker är väldigt bra för de tål en del som när det på hösten blir svalare temperatur så tål de att det blir tuffare tider.

I dag har det varit trädgårdsarbete hela dagen ända tills regnet kom och jag har flyttat en hel del växter och maken har fixat runt rabatterna och lagt till stenarna runt dem men även kört med trimmer inför gräsklippningen.Vi har även haft spontan besök av några som ville titta in i vår trädgård så vi har haft en riktigt fin trädgårdsdag kan man säga,

Den här fina dikten hittade jag om just trädgårdens betydelse "En trädgård är en vän du kan hälsa på när som helst"  och är en trogen vän dessutom.

Önskar alla en riktigt fin fortsättning på dagen 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar