torsdag 9 juni 2016





 Lite grann trädgård och ett trist avslut
Plister finns det i olika valörer och de har så vackra blad och bidrar även med fina blommor som det här som jag inte vet vad den heter men den pryder sin plats i rabatten ändå.Den har jag fått av en väninna för något år sedan den blir finare och finare för varje år.
Samurajhjärtat har även den slagit ut och något som är bra med den är att den blommar ända tills vintern kommer och den är även så otroligt vacker.Den köpte jag i en lokal handelsträdgård för flera år sedan och den gör mig glad varje sommar sen dess.
Här har jag en rabatt som i princip sköter sig själv här har jag planterat nära varandra de växter som jag har i rabatten och det är en skuggrabatt och de behöver inte heller så värst mycket vattning bara någon gång då och då.Skuggbräcka i förgrunden hämtade jag på en trädgårdsdag och den är ett smycke i rabatten då den lyser upp med sina vackra blad.Jjust nu så blommar Jätterams även den en växt som gör sig fint i rabatten med sina ståtliga blad här växer även Hosta och Daggkåpa samt Fjällkåpan och gult Penningblad.
Vi har haft en otroligt vass storm som har gjort att vår vackra Blodhägg föll i backen och är nu ett vackert minne blott.Det blev en hel del extra arbete med att forsla bort den. Blodhäggen föll mot en spaljè och det var tur att den stod där så det gjorde att rabatten intill klarade sig bra nu blir det att fara till vår närliggande handelsträdgård som heter Oves plantor och skaffa någonting som inte blir fullt lika stor som Blodhäggen var.Tur är att vi har planterat en även på vårt torp så jag få njuta av den lite extra nästa sommar när den blommar.Så kan det gå om vinden bestämmer sig för att komma från ett oväntat håll och inte från växter som den oftast gör.Nu har vi även fått det mycket kallare man kan tro att vi har hösten här men som tur är så ska det snart bli bättre väder och tur är väl det.
 
Önskar alla en bra fortsättning på veckan.


 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Gulplister heter den första helt enkelt. Pryder verkligen sin plats.
    Fy så tråkigt med det stackars trädet. Ser inte ut som roten var särskilt stor, men att bara välta...
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera