tisdag 15 juli 2014






Pionfrossa
Dillpionen är ju en av de första som blommar på försommaren om man inte räknar med Rosenpionen .Just den här vackra står i rabatten hos min väninna Ingrid och visst är den vacker med sitt vackra bladverk och sina sköna blommor.
Här hos oss så blommar just nu vår Doftpion och den har 42 knoppar så den kommer att digna av bördan.I dag på förmiddagen så klippte jag in några kvistar och en gav jag bort till min granne som just passerade förbi med sin hund och hon blev glatt överraskad.
När man har så många Pion blommor så kan man inte annat än plocka in några stycken och få se dem på nära håll och framförallt dofta på dem .
Jag har även tagit in en för att torka då får man ju ha dem inne under vintern också och minnas tillbaka på hur det var under sommaren men även längta till nästa.
Hos min  bror Roland och hans familj så har deras vackra Pion även slagit ut och så här vackert blir det med vackert fat som fågelbad och vackra Blodoxalis på marken.
Nu väntar vi in en front som ska innehålla regn vi har fortfarande värme kvar men den kommer nog att mattas av en aning vi får väl se hur det blir med det.Det ska bli bra om marken får väta för det är så torrt i markerna så brandfaran är otroligt stor.Så länge vi har den härliga sommarvärmen kvar så blir det inte gjort så värst mycket för man vill ju så gärna ta vara på den här tiden vilket är helt rätt.Nu går mest energi till att vattna varje kväll i rabatterna och det är inga problem så länge som vi har vatten i vår tjärn därifrån vi hämtar vårt sommarvatten.
Ha en fortsatt bra sommar eftermiddag
 
 


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar