torsdag 1 augusti 2024

Augusti månads första dag

Vart tog juli vägen redan är vi inne i en ny månad som är Augusti hur som helst så kom den här vackra fjärilen förbi under veckan och vad den heter vet jag inte men bara att den dök upp gjorde mig glad.

Vi har inte haft så värst många fjärilar den här sommaren och vart de tog vägen på försommaren vet jag inte men roligt nu att de dyker upp igen och de är så välkomna.


Röda studentnejlikor är verkligen så vackra här gör de sig riktigt fint mot den röda väggen.

Även den rosa Studentnejlikan är jättefin den är så dekorativ här tillsammans med Vitpytta bland annat.
 

I den här rabatten så har jag valt att plantera den humle som förut växte  på vardera sidan om vår trappa in till vårt hus.

När vi valde att ta bort den så fick den flytta hit och här trivs den bra och passar väldigt bra här är den omgärdad av olika växter som blommar.

Den rosa brudslöjan har blivit rejält stor här växer den framför den rosa bonica rosen som även den trivs alldeles utmärkt och blommar fint varje sommar.

Jag plockar alltid in av brudslöjan och den är ju så vacker i alla buketter dessutom så brukar jag även torka den och ha under den mörka årstiden.

Den här vackra pimpinellen eller om det är egentligen en blodtopp vet jag inte så säkert men jag har valt att plocka in ett antal kvistar och torka dem.

Stjärnflocka kan man även plocka in av och torka något som jag tänker göra det blir nog en fin kombination i en vas tillsammans med piminell och även brudslöja kan jag tänka mig.

Den gröna liljan den blommar verkligen enormt mycket den här sommaren den har nog gillat den värme som vi hade för ett tag sedan eller kanske den trivs bara så bra just här där den växer.Hur som helst så är den verkligen så fin.

Jag köpte den för väldigt många år sedan för att den var då lite exklusiv och då är det ju bra att den trivs kan man ju tycka.

Det var lite grann om hur det är här hos mig vi kommer att få några dagar med regn men solen kommer tillbaka i slutet på den här veckan har de lovat.

Jag önskar alla ett gott avslut på veckan.


 







3 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Det blommar fint hos dig, den rosa Studentnejlikan är riktigt fin, har bara sett den i rött. Har inte heller haft många fjärilar, men de har börjat visa sig igen. Stjärnflockan har blommat över hos mig och börjat torka, men de har varit fina så länge.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det er så mye flott som blomstrer hos deg nå. Studentnellik er så fin, og de finnes i mange farger. Jeg har en som nesten er svart, og den liker jeg veldig godt. Har du noe latinsk navn på de grønne liljen? Den er veldig fin.
    God helg.

    SvaraRadera
  3. Så vackra blommor ni har, det har tydligen kommit "lagom" med regn!?
    Vi hoppas varje dag att vi ska få regn - men det får vi inte så Rolle får vattna med slang på framsidan där det är otroligt torrt. Och det räcker knappt till att hålla växterna där vid liv. I pallkragarna är det massor av perenner som dött och i långrabatten börjar både buskar och små träd att sloka. Men det är varmt och skönt...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera