torsdag 22 augusti 2024

 Sensommarblommor och lite annat.

Sensommaren är vi mitt inne i och inom kort så står vi på trappan till hösten vilket jag tycker är en helt ok tid då man får ta hand om trädgården lite extra och kanske förändra på ett och annat ställe.

Jag kommer att skriva upp hur jag har gjort så att jag kan se tillbaka på hur jag gjorde till en annan sommar för det minns man annars inte.


 

Örträskrosen vid husknuten som vi klippte ner förra sommaren den har nu vuxit upp igen och ser friskare ut och blommar för fullt något som är verkligen så trevligt då den är så fin.

Den här dahlian som jag köpte för några år sedan blommar för fullt den här sommaren den behöver väldigt mycket vatten så till en annan sommar ska den få en ny större kruka är tanken men så vacker den ändå är verkligen ett smycke i krukan.

Den här vackert gula rudbeckian den blommar rikligt även den här sommaren den ska få en ny plats där den får komma mer till sin rätt nämligen på framsidan av huset där kommer den att synas och få växa som den vill.

Just nu står där en solros och blommar för fullt men den ska ju bara blomma en kort tid till.

I sommar blommar Brudslöjan mer än vanligt jag skulle egentligen vilja ha den även på en annan plats vi får se om jag ska dela på den men jag vet att även min dotter vill ha ur den så vi får se hur det blir med det.


Min Plymastilbe som jag köpte när jag var på en trädgårdsvisning den blommar väldigt fint och jag är så glad över att ha den i vår trädgård för den är så fin och blommar när andra växter har lagt av.

Vi har fått enormt med äpplen i år och nu är de nerplockade och en del har grannen fått han ska ha dem till älgarna i skogen de var inte av bästa sort vill säga.


 

Av dem som hade en bättre kvalité så gjorde jag äppelmos av som jag ska ha till min lunchgröt som jag äter varje dag.

Just nu så hänger regnet i luften men när det blir sol igen så blir det en tripp till vårt kära sommarhus där vi ska sätta oss på vår altan och  njuta av sensommaren.

Jag avslutar med att önska all ett fint veckoslut.






2 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Det blommar fint med både rosor och en riktigt vacker Dahlia. Det känns att hösten tar långa kliv, men vill gärna njuta av sensommaren ännu. Rensade bland mina tomatplantor i växthuset idag och slängde ut gurkplantorna, det känns alltid lite vemodigt. Men hösten brukar vara fin, så det får vi hoppas på.
    Ha det så bra /Marika

    SvaraRadera
  2. Så flott rose du har, og dine dahlia er så vakre. Den astilben du viser har jeg også. Det er så hyggelig med noe som blomstrer sent på sommeren.
    Ha det godt.

    SvaraRadera