torsdag 15 augusti 2024

 Vår trädgårdsresa 2024

Den gick i år till Överklinten bland annat men där gick jag inte ur bussen då det regnade och blåste utan valde att vänta tills vi skulle komma till nästa destination som var Sävar och då hade vi turen att ha bättre väder.

I den här trädgården som var helt fantastisk så fanns det här trädet bland annat som de hade klippt på det här sättet och deras vackra Liljor som var helt uinderbara.

Jag frågade hur de gjorde för att få dem så ståtliga och fick svaret att de gödslade dem på hösten.

Här växte även denna så fina Klematis och här var det så otroligt många olika växter planterade efter gångar i trädgården.

Här blommade så vackert röd te mynta och en massa andra gröna växter.

Här var det även fina stengångar och fint klippta häckar samt vackra krukväxter som blommade så här fint.

Som vanligt så får man en hel del tips om hur man kan förändra hemma i sin egen trädgård när man åker i väg och ser hur andra har gjort.

När vi hade sett klart i denna vackra trädgård så åkte vi vidare för att inta lunch till Kvarken fisk beläget i Svartviken som låg utmed havet.Där åt vi strömmingsflundra,kokt potatis,skirat smör och rårörda lingon.Efteråt fick vi kaffe och god kaka. 

Mätta och belåtna så åkte vi vidare till nästa fina trädgård som var i Vännäs här växte det bland annat Alp martorn som hade fröat av sig från grannens trädgård och så här fint växte det där.

Själv fick jag en sådan växt av min granne men i år har jag inte sett till den jag får väl köpa mig en sådan en annan sommar.

Här kunde man få många bra tips om hur man kan göra i sin egen trädgård till exempel med upphöjda rabatter med stenar och blanda med gröna växter av olika slag.Det här var ett bra tips.


 

Här har man gjort en installation med gammalt virke och fina sittplatser blandat med planteringar verkligen så fint.

Här utanför växthuset så växte det en jättefin Afrikas blå lilja och en vacker dahlia.

Den här vackra begonian blommade så här fint i en kruka ett bra tips som jag ska försöka att ta med mig till en annan sommar.

Här var det snyggt och prydligt det var så fint med en portal mitt i allt i hopa och gröna sköna växter som växte runt omkring.


 

När vi hade sett oss mätta på allt vackert som växte i Vännäs så blev till att bege sig till gamla Tväråbäck där kunde vi inta café Tvärsan där vi både kunde se oss omkring för där var det som ett museum och man kunde även köpa garn där bland annat och sedan inta fika.

Där var det kakbuffé för de som kunde fika av alla sorter men de hade även gott fika för dem som inte kunde fika av alla kakor.

Det var lite om vår resa som vi gjorde förra helgen.





 






2 kommentarer:

  1. Så flotte hager dere besøkte. Det er så inspirerende å se andres hager. Oppstammede trær og klipte hekker er jo fint.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Vilken trevlig resa och fina trädgårdar. Det är alltid kul att se hur andra har det. Många tips följer med hem. Kakorna såg inte så dumma ut de heller.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera