torsdag 25 juli 2024

 Sommaren är generös

Den här sommaren så har vi hittat otroligt mycket smultron vid vårt sommarhus maken brukar slänga ut aska där och det verkar som det är en bra idé det får han fortsätta med.Det smakar verkligen sommar om dessa bär.

Man kan säga att sommaren är så generös den bjuder på både blommor och bär.


Nu har även de vita liljorna vid vår entré börjat blomma de är verkligen så vackra med sin vita vackra kulör.

När vi är ute och går i skog och mark maken och jag så ser man så mycket ljung som blommar och man kan inte annat än plocka av dem och ha dem i en vas man behöver ju inget vatten i vasen utan de är ju som eterneller.Jag sprayar dem alltid med hårspray då håller de extra länge.


 

Förra veckan kom vår granne in och hon hade med sig en Verbena som jag fick som tack för att vi vattnar hos henne när hon är bortrest vi fick även en del godsaker att äta på.Här är den tillsammans med rosa Studentnejlika.


När vi var på en träff med vårat trädgårdssällslkap så hade jag turen att vinna på ett lotteri en rosenskära och nu blommar den och den är verkligen så vacker.Jag kommer att ta reda på dess fröer att sätta till en annan sommar.



Röd studentnejlika här tillsammans med en röd lilja vilket är en fin kombination och är även ett fint blickfång i rabatten.




Rosa Astilbe så vacker och jag gillar verkligen den perenna växten vilket gör att jag har den planterad på flera ställen och i olika färger.



På försommaren när jag planterade i mina krukor så fick ett palettblad komma ut i den här krukan och det har blivit så här vackert det är verkligen en växt som visar upp sig från sin allra bästa sida.

Jag fick den av en granne för flera år sedan och inomhus så är den inte alls så här vacker.

Så här fint blommar Dahlian vi har vid vårt sommarhus här har den klarat sig fint.

  Den vi har här hemma den fick för mycket regn på sig och mår inte så bra.Nu får den bo inne i vårt växt hus.

Det kom ju extremt mycket regn för en vecka sedan nämligen 108 mm regn då är det inte så konstigt om det är någon kruka som man inte klarar det hela utan blir vattenfylld.Knölarna har klarat sig men bladen på den växten ser inte så krya ut.

På sommaren så är det så trevligt med en och annan igelkott i trädgården,det är en granne som matar dem och det är ju så trevligt med dessa små som hälsar på.

 En morgon så fanns det även en hare där då kan man ju bli lite stressad och kanske oroa sig för att de ska äta på någon växt men det har den inte gjort vad jag kan se.

Det var lite grann om hur det är här uppe hos mig i zon 5. 

Önskar alla ett fint veckoslut.






2 kommentarer:

  1. Markjordbær har jeg også funnet mange av nå i sommer. De smaker alltid så godt. Ja, astilbe er en staude som er så vakker, og de har jeg også mange av i hagen. Flott rosa farge på din.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Det är härligt att kunna plocka bär i trädgården, vi har lite smultron och en hel del hallon. Björnbärsplantan ger rikligt med bär i år, några hade redan blivit svarta, men de flesta är inte mogna ännu. Du har så många fina blommor, jag fick ett palettblad och tycker mycket om det, kanske jag skulle ta ut det också, de brukar inte vara så fina inomhus efter ett tag. Söt igelkott, har inte visat sig hos mig på länge.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera