fredag 5 juli 2024

Underbara Juli är här.

 

En härlig tid när det blir mer och mer färg i trädgården är juli månad som den här Bergnejlikan slår ut den lyser av sig och är vacker varje sommar.

Nu har vi fått lite regn och det är alltid välkommet behövs alltid för det hinner bli torrt innan det kommer,ändå så vattnar vi ofta för vi har ju vatten från en sjö det har hela vårt kvarter för övrigt just till trädgården.

Den här blomman som är en Fibbla hittade jag i en av rabatterna vid vårt sommarhus och blev så glad för jag fick frön en gång av en arbetskamrat och trodde att jag tappat bort denna blomma.Nu kommer jag att dokumentera vart jag har den till en annan sommar.


 

Gul plister som jag tror att den här heter och som jag har fått av en väninna och i sommar så har den varit full av humlor och jag blev verkligen glad när jag såg hur många det var som kalasade på dess gula blommor.

Insekter i trädgården är ett stort plus de tillför så mycket när de färdas från växt till växt och pollinerar och som gör att de som ska bära frukt och bär gör det.

Dessa rosa Krollliljor håller som bäst på att slå ut i blom och de är ju som alltid lika vackra.Dem har funnits i vår trädgård säkert 15 år nu dem som jag och min svägerska fick lov att plocka i ett dike på norra delen av vår  by.

Den här vackra Stjärnflockan är jag verkligen så glad i för den hittade jag på en trädgårdsdag och förra sommaren så blommade den inte vad jag kan minnas men i år så är den på alerten.Nu vill jag ha den på flera ställen då den har så vacker färg.

Man kan säga att jag gör mina fynd på dessa dagar när jag byter växter med andra.

Min vackra jungfru näva den är alltid lika vacker och har den därför på olika ställen just den här har jag nedanför köksfönstret.

 Fjällbrud  som den här heter och är  en suckulent växt med vackert vita blommor.Vi ska ju göra om under tallen vi har i mitten av vår tomt som vi ser från vårt köksfönster.Där kommer det att bli en del nya växter och växter som är tåliga dit hör den här växten.



 
Den här vackra aklejan är verkligen som ett smycke och den är färg beständig och har samma kulör varje sommar.Jag har börjat tycka om dessa vackra blommor som har funnits länge i våra trädgårdar.
Jag avslutar härmed min kavalkad av växter för den här gången.
Sommaren den fortsätter och man myser verkligen över att vi får ha den här.
Ha det gott alla som tittar in på min sida.
 

 








 


2 kommentarer:

  1. Den mørke akeleien er så fin. Krøllliljer er så vakre, og din hadde en vakker rosa farge. De trives her også, og de er alltid en glede å se hver sommer.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Din gulplister är så stor och fin, min står kanske på fel plats, för den är så liten. Den fina nävan är en favorit liksom din vackra akleja. Fina och ståtliga krolliljor, jag har en vit och en rosa, men den vita har jag inte sett i år.
    Vi har också fått regn den senaste tiden, och det är bra för det behövs.
    Ha det så bra /Marika

    SvaraRadera