onsdag 10 juli 2024

 Gott och blandat


 Under helgen så firade vi min make som fyllde år och då plockade jag in en bukett från trädgården det är ju så härligt nu när det är sommar att man kan göra det.

Vi hade ganska så dramatiskt väder också för det åskade och regnade och till och med haglade men vi hann ut och se trädgården innan det började  då våra goda vänner var här på kalas.

Jag passade på att plocka in den här doftpionen som var jättestor och ganska så tung kände att den kommer att gå av där den sitter.Den är fortfarande lika fin vet inte om det har varit någon så stor blomma förut.Den är i varje fall underbar.


 

Den här vackert rosa aklejan som växer i en av rabatterna i vår trädgård är verkligen som ett vackert smycke med sin rosa färg.

Dessa rariteter som jag tycker att de är då de har funnits i våra trädgårdar under en mycket lång tid är jag lika glad över alla somrar som de blommar med sina vackra klockor.



Den blå Toppklockan har även den slagit ut i blom den har jag bara just därför att min farfar hade planterat den vid huset där jag växte upp.Jag tycker om dess vackra färg och den står även länge i blom.

Här på baksidan av vårt hus och under pilen så blommar det så fint dels är det en suckulent växt som blommar med gula blommor och Blodnäva samt lite andra fina växter.

Denna söta tagetes har jag under våren fått av min granne och den är så otroligt fin ska absolut ta reda på dess fröer och ha den en annan sommar som vanligt så är även insekter och fjärilar intresserade av den.

I dag fick jag se att det fanns gott om smultron vid vårt sommarhus och de var dessutom många och av modell större.Jag plockade en näve och det finns kvar mera så jag kommer att plocka dem en annan dag,

 
I sommar så blommar vår doftschersmin mera än någonsin jag tycker för övrigt att mycket blommar mera än de har gjort på senare år.Det kan bero på både varmt väder och regn lite nu och då.
Jag önskar alla en fortsatt bra vecka.






3 kommentarer:

  1. Så fin duftpion du har plukket inn. De dufter helt herlig. Det gjør duftdkjærsmin også. De har så vakre hvite blomster. Det var store jordbær du fant!
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Her er det nesten utrolig at noe blomstrer i det hele tatt så mye regn som har kommet den siste måneden.

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Det var en riktigt vacker färg på din akleja. Toppklockan hade min Farmor i sin trädgård. Den blåa har spridit sig mycket. Har köpt en planta i vitt, men den har inte spridit sig. Den skulle gärna få göra det.
    Härligt med smultron.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera