onsdag 2 augusti 2023

Lite gott och blandat

Det är värst vad tiden går fort redan slut på Juli och vi är redan inne i Augusti ute i trädgården så blommar det på för fullt här på trappan vid vårt sommarhus så blommar den här Ringkragen och även den här varianten är vacker.Jag köpte ju en annan sort under våren och sådde.

Även den här sommaren så får vi en hel del äpplen som ser friska och fräscha ut inom en snart framtid så ska jag åter koka äppelmos av dem.Jag ska kontakta vår trädgårdsförening som ska få i uppdrag att komma och klippa trädet under hösten.

Dahlian som står planterad vid vårt växthus blommar så fint den här sommaren förra sommaren så hoppade den över den detaljen att blomma.Jag la ju knölarna i vatten under våren för plantering och det verkat ha gjort susen.
 

Morotsblomman blommar så fint men den är en växt som hemskt gärna vill ta för sig så jag får hålla den i strama tyglar så den inte tar för sig allt för mycket.

Bonica rosen och brudslöja i en skön förening de passar verkligen tillsammans har stått här och blommat i många år nu och brudslöjan kanske jag ska dela på och placera även på något annat ställe.Nu när vi är i augusti månad då börjar man tänka på att göra en del förändringar ute i trädgården på några olika ställen.



Mina söta blåklockor som har blivit en stor tuva är verkligen så tacksamma och de blommar väldigt länge.Det är även en växt som man med fördel kan plantera på flera ställen nästa sommar ska jag försöka komma i håg att plantera dem i en kruka också.

Dessa röda Liljor är ett smycke i sig här tillsammans med lite olika blommor men de är verkligen så vackra i sin röda färg.
 

Även här vid stenen på vårt sommarställe så blommar det för fullt med dessa liljor den här rabatten får växa lite som den vill  och då är det bra med liljor som vill blomma.

Den här blomman vid namn  Rosenpimpinell blommar fint under rosen bågen men den kommer jag att flytta och i stället ska jag sätta hit den blåa Stormhatten som jag har inne i rabatten det är min plan i alla fall.Den ska jag nog kombinera med någon växt som passar tillsammans.


 


Jag har även varit och plockat en hink hallon och fryst in det är så härligt att hitta i frysen när vintern kommer. 

Jag lovade våra ungdomar att jag skulle baka en paj nu innan de reser tillbaka till Göteborg och den här blev det och det ska även vispas en egengjord vaniljvisp till.

Här får Ni receptet

450 gr bär,1/2 dl socker och 1 matsked potatismjöl blandas och sedan läggs det ner i formen.

Pajdeg :  3/4 dl socker,1 1/2 dl Havre,1 Dl Mjöl,125 gram smör,1,5 krm Salt

Degen blandas i hop och jag klickar ut den sedan är det bara att grädda i 225 grader i mitten på ugnen i 20 minuter.

Min egen vaniljvisp

1 ägg 2 msk socker 1 tsk vaniljsocker som vispas pösigt sedan vispar man 2 dl grädde så det även blir pösigt.

Blanda sedan i hop allt och sedan är det klart att servera.

Lycka till.
Det var lite grann om hur det är här hos mig och jag länkar som vanligt över till
Jag avslutar med att önska alla ett fint veckoslut









 







2 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Ja tänk att det är augusti redan, det går fort. Känns lite höstaktigt redan på grund av allt regn vi får. Du har så mycket fint som blommar. Brudslöjan med rosen är en vacker kombination. Tur att dahlian tog sig. Vi fick en knöl som inte blev något alls, tror inte den går att rädda. Låter gott med din paj.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Så vakker farge det er på din dahlia. Det ser ut som den trives godt der den står. Bonica og brudeslør passer veldig godt sammen. Din pai høres veldig god ut.
    Ha det godt!

    SvaraRadera