torsdag 31 augusti 2023

 Sista dagen i Augusti

Nu avslutar vi Augusti månad och börjar inom kort en ny månad som är September nu kan man säga att sommaren har passerat revy och i år gick det snabbt tycker jag  allt för fort.

Vi har haft en kall vår och sedan har vi även fått regn men även haft en del jättefina dagar den har väl varit som det brukar vara det har även varit mer åska än vanligt kan jag tycka.

Man kan aldrig veta när första frostnatten kommer så nu börjar det vara läge att plocka in av en del blommor som har varit ute bland annat mina pelargoner. De  ska få  få en plats i mitt köksfönster där får de stå och förgylla min tillvaro så vi  får njuta av dem på nära håll.

Här har jag plockat in min kärlekspelargon som har en underbar färg och är av en kraftigare sort 

 

Det har blommat flitigt här på trappan i sommar de verkar ha trivts väldigt bra men jag gav dem ordentligt med näring när de fick komma ut hit.
 

 


Ännu så blommar det fint på väggen och bordet utanför vår entré jag gillar mina gula Tagetes och plockar in fröer av dem för att ha även nästa sommar och det gula penningbladet gör sig fint mot den röda väggen.

Den här klematisen Snöflingan har jag hittat en bra plats för jag har ju fått den av grannen Pia och det var svårt från början att riktigt veta vart jag skulle ha den men här vid vår entré verkar den trivas med andra vita blommor.

Här får den sol som den verkar gilla.

I en av rabatterna har jag satt en vit ros som jag fick en mors dag som har överlevt vintern och blommar så här fint just nu den blir så fin tillsammans med vinröd alunrot.

I samma rabatt så växer dessa så dekorativa spiror de lyser av sig där de står jag gillar dem verkligen.


Äntligen så har jag en vit Rudbeckia eller en vit solhatt som blommar så här fint, den köpte jag för tre år sedan och jag har låtit den stå kvar i samma rabatt då jag har haft en känsla av den nog kommer blomma så småningom och nu gör den det och jag är så glad över det.


 När jag är ute och går i skogen så brukar jag stanna till på ett ställe där det växer röda vinbär det är så gott att plocka sig några klasar och stoppa i munnen annars så är jag mera förtjust i svarta vinbär-Dem ska jag få plocka hos min granne vid vårt torp.

 

Vit Astilbe och Höst silverax en otroligt fin kombination tyvärr så blommar inte silver axet den kommer med spiror men de hinner aldrig slå ut vilket är synd då de visst doftar väldigt gott.

 Zinnia och en del andra sommarblommor har även de blommat fint och jag är så glad över det.

 

Snöbärsbusken den ger oss vackra bär även den här hösten och jag har i vanlig ordning plockat in av den tycker att de är fina och dekorativa i vas.

På fönsterbrädan i vårt kök där står även detta så vackra palettblad det finns ju så många fina och de är inte särskilt billiga så när jag får något nytt av någon så tackar jag och tar emot.Fick denna av min granne när jag var dit på vår träff med vår syjunta för ett år sedan.

Då vet Ni lite grann om hur jag har det i min värld just nu och jag länkar över till 


 


Jag avslutar med att önska alla ett trevligt veckoslut.










 



2 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Jag håller med dig att sommaren tar slut för fort. Både juli och augusti har varit väldigt regniga hos oss, så jag hoppas att september blir fin. Du har mycket fint i dina rabatter. De vita spirorna och spirean är fina. Solhatten med hosta i samma rabatt är mycket dekorativt. Jag har tre solhattar som jag sått själv, tror de överlever bättre än de köpta. Skall fortsätta att så dem.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Ja, sommeren har gått veldig hurtig i år, men det synes jeg alltid at den gjør. Vinteren er så lang, og sommeren burde ha vart mye lengre. Du har en veldig fin hvit solhatt. Du har også så fine pelargonia. Mye næring er noe de behøver ja.
    Ha det godt.

    SvaraRadera