torsdag 1 juni 2023

1 Juni och lite  nyheter i trädgården

Det händer en hel del i vår trädgård jag är ute i den mån jag orkar men jag saknar inte tips på hur vi ska fixa till.Här inne i växthuset har jag städat bort och ställt in min citronplanta som nu har några år på nacken jag har ju satt ner frön för några år sedan.

Vi har även varit en eftermiddag och handlat hos vår lokala trädgårdsbutik som ägs av mina släktingar där köpte vi denna kornell som jag tycker ska bli så fin just här.

Maken har länge velat ta bort den pil som stod nära vår granne där står för övrigt en hel del rönnar så nu fick det bli så att vi sågade ner den och nu får i stället en hink med Penséér stå här.

Ett plus är att det nu kommer in mera ljus i den stora rabatten och jag tycker att det blev riktigt bra.

En Trädgårdshortensia blev jag förärad med till mors dag och den sitter nu i en rabatt där jag kan se den inifrån och dessutom skyddad.

Äppelträdet blommar för fullt och det är som vanligt lika vackert även om vi inte direkt har några sommartemperaturer.Första Juni och endast några grader varmt och hagelskurar vart tog sommaren vägen kan man undra.


 

Hallonlandet har fått sig en uppfräschning här var det mycket som hade blivit torrt.vi ska förnya här ska gå till skogen och hämta lite nya hallonplantor som har lite större bär det finns en kompost ute i skogen där alla lägger det de inte ska ha kvar.

Tyvärr så har denna så vackra Revsuga inte klarat vintern men får jag tag på en ny planta så kommer jag att köpa en sådan igen då jag gillade den väldigt mycket.

Vid vårt sommarhus ute i skogen så blommar det så vackert med Förgätmigej.

Hur som helst så vet jag nu vad jag har för diagnos det är en sjukdom som heter Addison en sjukdom som jag väl känner till då dottern har den. Det var nämligen en addisonkris jag hade och jag säger tack till den skickliga sjukvård som finns som faktiskt räddade mitt liv för så allvarligt var det.

Jag säger även tack till att ha en trädgård för där laddar jag min batterier och har blivit mycket piggare även om mina batterier är väldigt lågt laddade men det ska väl få ha sin tid.

Då vet Ni lite grann om hur jag har det i min försommarträdgård jag gör som vanligt laddar ner mitt inlägg till


Ha det nu så bra önskar er alla en fin vecka.











3 kommentarer:

  1. Hei! Så vakker hortensia du har fått.
    Det var trist å lese om din diagonose. Jeg håper at du får mer behandling og at du blir frisk.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Så fin hortensia, fick en förra året av sonen, den har övervintrat i växthuset. Så bra att du får god vård och att man kommit på en diagnos. Då kommer det att bli bra.
    Krya på dig /Marika

    SvaraRadera
  3. Vi har en fantastisk sjukvård och tur att de hittade felet i tid.

    Fin hortensia och bilder från trädgården. Tror du gör helt rätt som hämtar energi i trädgård och växter.
    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera