torsdag 8 juni 2023

Så mycket som händer i trädgården just nu


 

Vi har fått lite varmare väder och ännu mera värme är på gång vilket känns bra det är så mycket som händer i trädgården och jag har god hjälp av min make.

Vår apel rudolf den levererar även den här sommaren blir bara finare och finare det var ett riktigt bra köp för ett antal år sedan när vi var och köpte den.Den är fin nu och även trevlig på hösten när den får fina frukter som man kan använda när man pysslar.

Vår alpklematis har även den börjat slå ut och än så länge så är den fin har inte fått den stekel som den brukar ha.

Smörbollarna som jag fick av en granne och som jag planterade vid vårt sommarhus de har också börjat blomma med sina gula bollar.Den passar så bra där den är planterad.

Vi har ju även firat vår nationaldag och då passade jag på att plocka in från den gula Vårkragen den dagen åkte maken och jag i väg för att köpa en bakelse och sedan besöka några blomsterbutiker.

Jag skulle ju ha en gul rölleka men tyvärr så fanns det ingen sådan att köpa så då fick det bli den här blomman i stället som också är gul nämligen en Ampelskära som jag också tyckte var fin.

Ute i vår natur så är det så vackert i dikena så blommar Rödblära och den har ju så fin färg.


 

Hemma i vår trädgård så har det börjat hända en hel del i rabatterna här blommar vit trolldruva och vita Fänrikshjärtan och de är så tacksamma då de är fina hela sommaren.

Löjtnantshjärtat det ger även fägring just nu de är verkligen så fina och passar bra med Randgräs och ängel på sten.



 Jag gör som vanligt länkar över till TrädgårdsFägring och avslutar med att önska alla ett fint veckoslut.


 









4 kommentarer:

  1. Hei! Du har mye fint som blomstrer nå, og din alpeclematis er jo veldig stor og fin. Løyntnantshjertet blomstrer her også, så det er ikke så stor forskjell på våre hager :-)
    Ha de godt!

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Ja det blir nytt i trädgården hela tiden, man hinner knappt med. Alpklematisarna är i blom hos mig också, den första vita har blommat över, men de andra är som finast just nu. Rudolf är riktigt fin.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Rudolf var väldigt vacker. Var på vippen att köpa fler när jag var på plantskolan. Det var många sorter som blommade då och som var otroligt vackra.

    Fänriks- och löjtnanshjärtan är väldigt fina försommarblommare.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Skönt att värmen har kommit till er också. Den har verkligen satt fart på växterna, så mycket som blommar hos dig nu. Rudolf är väldigt vacker och alpklematisen ser ut att må toppen.

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera