torsdag 15 juni 2023

 Vilken underbar tid vi har så här på försommaren.


 Vi har fått värme som håller i sig vilket gör att man då även måste vattna allt vad som går men vi har ju en tjärn vi tar vatten från så det är inga problem vi har tur där..

Här under vårt äppelträd som nu har blommat klart så blommar det så här fint av Mossflox  och en vit Rosenbräcka. Maken har även ordnat med stenarna under då kommer växterna fram tydligare.

Så glad man blir när man ser att den här plantan blommar i år det är nämligen en Rosenpion och även en vanlig bondpion i samma planta.De verkar trivas där de står och ska få ha kvar sin fina plats.

Jag har ju även Rosenpion på en annan plats som även den har en hel del knoppar.

I mitt kryddland så har jag en Ramslök som just nu blommar jag kommer att klippa in av den och vi ska lägga den på en smörgås och avnjuta den inom kort.Den köpte jag hos Granngården för åtskilliga år sedan och den verkar trivas där den står för den har vuxit till sig.

Här har det även börjat växa maken har även här fixat stenarna  så nu är allt i sin ordning och den här rabatten är en av mina favoriter i trädgården det är mest olika bladverk men det blir så fint och håller i längden.

Här under pilen som växer bakom vårt hus är det så fint just nu rosenplistret som fåglarna har planterat är som finast just nu och i krukan har jag satt en veronicka tror jag att den heter som även den blommar som bäst just nu.

Här blommar det av lite och varje  men hur som så är det så fint med olika gula blommor  här växer gula penningblad och en Törel som  är väldigt skir och blommar med gula blommor den har jag fått av en väninna.

Bergsklinten den har en förmåga att komma lite hur som helst och inte alltid på ställen där den kan må bra som här vid vårt garage där det är otroligt torrt.Den har fått sitta kvar för det är trots allt ganska fint med blommor på annorlunda ställen.


 

Kunde inte motstå Lupiner som växer utanför i diket och blanda upp dem med vacker trollius de blev en fin bukett i vår glasveranda.

Det var lite grann om hur det här hos mig det är så härligt att få vara ute i trädgården och njut av vacker blomning och skir försommargrönska.

Jag länkar som vanligt över till


Önskar alla ett fint veckoslut.








4 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Du har så mycket fint i din trädgård, vilken tur att du har tillgång till vatten. Jag är lite orolig för det, många län har vattningsförbud men inte hos oss ännu. Det är lite för varmt för mig, det blir mest skuggan för mig.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Du har så mye fint som blomstrer nå. Din pion er veldig fin, og nydelig farge på den. Ja, nå må det vannes over alt, for det er veldig tørt her også.
    Lupiner er så fine, og jeg har noen av de her jeg også.
    God helg.

    SvaraRadera
  3. Så grönt du har det hos dig! Känns som riktig försommar. Här har mycket torkat bort tyvärr. Det är värre än 2018 hos mig. Då började torkan senare.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Hej Margareta,

    Förstår att du njuter med så mycket fint som blommar i din trädgård och även om det varit varmt ser växterna ut att må bra. Så härligt att ha en tjärn att ta till när regnet uteblir.

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera