torsdag 1 september 2022

 1 September

I dag så skriver vi första september i och med det så har vi kommit över tröskeln till hösten på riktigt.

Nu märks det att det börjar vara lite svalare solen skiner och den värmer men när den går i moln så känner man att det är höstvindar.Kvällarna här har även blivit mörka och man får tända lyset.

Trots det så blommar dessa små söta juveler en sorts Blåklocka som är så jättefin.Den minns jag att jag köpte när jag var på en resa.


 

Silkesnäva den är en remonterande blomma för den blommar i flera omgångar och nu är den extra välkommen när väldigt mycket har upphört med sin blomning.


 Jag har även plockat mig en hink med lingon jag gillar att göra lingonsylt och ha den till maträtter  av köttfärs.


Jag har även plockat in från vårt växthus och i år får vi rikligt med tomater och de smakar ljuvligt.Jag har även fått fler gurkor än vanligt så det har varit en bra sommar för dessa primörer.


 Än så länge så blommar det fint i mina blomlådor men nog syns det att de börjar vara lite trötta,åkervindan som blommar på sidan om lådan den är fortfarande på alerten och blommar som vanligt.

Den australiensiska violen den blommar så fint har nu haft den i några år men snart så ska den få komma inomhus då hoppas jag att jag på nytt kan bevara den till en annan sommar.

Fortfarande kan jag sitta på vår altan vid vårt sommarhus med en sticksöm och lyssna på radion när solen skiner och det är ju så mycket livskvalitet med det.

Vid vårt sommarhus så blommar dessa höstastrar i en blå kruka nu börjar det synas att de är i avtagande så det blir nog att plocka in av de blommor som är finast och sedan avsluta och tömma krukan.Med lite vemod gör jag ju det förstås men så är det varje år den här tiden.



Jag har plockat in den röda kärlekspelargonen som stod i en låda på verandan nu får den stå på piedestalen i rummet.

Det var lite om hur det är här hos mig och jag länkar över till TrädgårdsFägring .

Jag avslutar med att önska alla ett fint veckoslut.






4 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Ja nu kan man säga att det är höst, det märks på temperaturen och på de mörka kvällarna. Du har fortfarande fina blommor. Nävan är söt. Lingon gillar jag också, får se till att plocka lite.
    Hälsningar Marika

    SvaraRadera
  2. Den blåklokken var veldig fin. De er så vakre når de blomstrer. Høsten har kommet ja, og en må tenke på alt som skal tas inn. Din røde pelargonia er så flott. Nydelig farge på den.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  3. Så søt blåklokke, og mye annet fint også. Enig i det med livskvaliteten. God søndag!
    /Irene

    SvaraRadera
  4. Jeg vil ha mer sommer, jeg er ikke klar for denne kalde årstiden ennå. Nydelige blomster du har, her er det aller meste avblomstret allerede.

    SvaraRadera