fredag 9 september 2022

 Njutbart nu

Hösten är på allvar här nu det har till och med varit nattfrost några nätter men det har faktiskt inte gjort särskilt mycket på mina växter kan bero på att vår trädgård ligger lite skyddad.

Det är så fint att se att fortfarande så blommar en del rosor som den här rosen vid namn Hansa  nu när man behöver lite fägring i trädgården så ser man den stå här och blomma och det är särskilt vackert när solen skiner på den.

En annan ros som ger fägring är även Wlliam Buffin och det är så underbart den har faktiskt blommat hela sommaren.

Den här Bergnejlikan har även den börjat om att blomma det minns jag inte att den gjorde förra sensommaren.

Det finns så många fina gröna växter som ger så mycket karaktär i rabatterna som denna Lungört. När den har blommat klart så brukar jag klippa bort de gamla bladen så de nya får komma för de är så otroligt fina och ger så mycket i rabatten.

Den här Nävan har börjat blomma på nytt det kan vara en blodnäva vilket inte spelar någon roll den är riktigt fin närhelst den blommar.

Jag har en Trolldruva i en av rabatterna och den är så fin och jag gillar den som är vit den är allra finast i mina ögon.Först kommer det vita blombollar och sedan kommer dessa vita kulor.

I bland blir man verkligen glatt överraskad. I våras så planterade jag ner i krukan några knölar av Anemoner och då de inte kom upp då så tänkte jag att de får vara kvar i krukan även om jag sedan planterade andra växter under sommaren.

Så glatt överraskad jag blev när den nu har dykt upp och blommar så här fint.

Snart ska mina blommor i krukan plockas bort jag kommer att spara knölarna på anemonen som jag plockar upp när jag sedan planterar ner ris i krukan som sedan ska stå här.

När man är ute i trädgården och pysslar så hör man hur fåglarna skränar i skyn då de håller på att forma till sig inför sin resa mot varmare länder.På våren när de kommer så inger de hopp om varmare tider och ljusa tider nu så vet man vad som väntar mörkare tider och kyligare väder.

Det var lite grann om hur det är här uppe i norr hos mig just nu och jag gör som vanligt nämligen länkar över till  

  TrädgårdsFägring

Jag avslutar med att önska alla ett fint veckoslut.







 

3 kommentarer:

  1. Du har fortsatt mye fint som blomstrer i hagen din. Den du kaller Trolldrue har jeg også, og jeg synes den er så fin når de hvite bærene er modne. Det er litt vemodig når fuglene igjen reiser mot varmere strøk.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Så fina nävor och färgen lyser så vackert från blommorna. Trolldruva är favoriter här också och de är fina i buketter. Tack för att du påminde mig :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Åh så fint du har det! Själv vet jag inte vad som fortfarande blommar nu - eller är vid liv efter den hemska torkan vi haft. Har inte sett annat än det jag ser från fönstren och altanen!!
    Det där med att bli överraskad av kvarlämnade knölar i krukor gjorde att jag blev väldans ledsen. I mitt fall var det gladiolusknölar jag lämnat för att se om dom överlevde i växthuset. Och det gjorde dom, bladen sköt i höjden och blev nästan en meter. Kul om det kommit några blommor också - men eftersom alla bladen var fulla av stora feta sköldlöss så blev det inga. Jag klippte genast ner bladen, men visste inte då om även det lilla filippinska limen också skulle bli angripet. Det står i trädgården i karantän, men jag kan ju inte kolla det.....
    KRAM - Susie

    SvaraRadera