torsdag 25 augusti 2022

 Några sensommar bilder

Så här på sensommaren   då kommer åter tiden när man ska ta reda på sina äpplen och plocka in dem .

 I sommar har vi fått mera än någonsin och många var friska en del verkade dessutom vuxit så de hade spruckit det blev således  en hink även till rådjuren av äpplen som var av en sämre kvalitet.

I vanlig ordning så blev det 7 kilo äppelmos av de äpplen som var friska jag ska ha dem på min gröt som jag varje dag äter till lunch men en del ska nog även ätas som en efterrätt något som vår måg brukar göra..

 

Jag har även plockat hallon dels har vi egna hallon här i trädgården men jag har även varit till skogen och i år blir det otroligt mycket hallon dessutom. Då måste man ta för sig för man vet inte om det blir något nästa sommar.Man måste ju fylla i ladorna när det nu finns så att säga.

 
Ute i trädgården så blommar det så fint av sensommarens blommor dit hör den blå bolltisteln som jag brukar ta in och får dessutom njuta av dem hela vintern då de torkar så fint. och får då njuta av den under hela året.
De vackra höstfloxen blommar så fint de är verkligen tur att många blommor väljer att blomma senare på sommaren också då får man ju ha glädje av trädgårdens blommor lite längre.

Ingefärsmynta som jag varje sommar har valt att ha i en kruka på brotrappan tycker jag är så vacker i bladen och håller sig i stort sett tills dess att det börjar bli minusgrader.Dessutom så är det ju en bonus att plocka sig ett blad och sniffa på för den doftar ju så gott dessutom.

Liten  veronica  med  spiror i en rosa kulör  gillar jag för de är så dekorativa i rabatten,

 
Vinröd Alunrot tycker jag är så dekorativ egentligen så är växter med vackra blad en riktig tillgång ute i rabatterna de är ju fina alltid.

Gullris och parkstånd här är de i en skön förening och så fina där de står och lyser verkligen upp med sin gula kulör.

När jag tog bort den stora höstrudbeckian så passade jag på att plocka mig en bukett för att ha inne och tände även en ljuslykta på kvällen som skapade stämning, nu när det åter har börjat mörkna .

Nu märks det tydligt att sommaren börjar lida mot sitt slut och vi närmar oss hösten lite vemodigt kan man tycka men jag gillar dessa årstidsväxlingar det mår jag gott av. Har alltid gillat när hösten anländer hur underbart det än må vara med sommar.

Det var lite grann om hur det är här hos mig just nu och jag länkar över till TrädgårdsFägring

Jag avslutar med att önska Er alla ett fint veckoslut.


 


 









4 kommentarer:

  1. Ja, det er litt vemodig når vi er kommet så langt ut i august. Jeg har ikke lyst på vinter enda, men at vi har fire årstider er bare fint. Tenk så kjedelig det hadde vært hvis vi hadde hatt sommer hele året :)
    Alunrot har blitt en av mine favoritt stauder. De er så fine og passer egentlig inn overalt.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Så mycket härliga hallon du har. Förra året hade vi ett otroligt hallonår, men inte i år. De hade behövt få lite mer vatten. Härligt att ta till vara av allt gott från trädgården. Floxen är så fin och Veronican är en favorit. Alunrot är så användbar till mycket, en härlig växt.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Hos meg er alt avblomstret snart, jeg må nok ta meg en tur på gartneri for å finne noen stauder som blomstrer utover høsten.

    SvaraRadera
  4. Blå bolltistel såg jag ett fantastiskt bestånd av på Österlen och den ska få flytta in i min trädgård. Så vacker. Doftar ingefärsmyntan ingefära? Jag smakade på ett äppelmyntablad från en planta hos min mamma men det var mest en fadd smak av mynta och ingen känsla av äpple.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera