torsdag 18 augusti 2022

 En varm sensommar

Vi har fått tillbaka lite värme och det känns så härligt med tanke på att det är inom rimliga gränser så man kan njuta av det.

När vi var på middagsbjudning för ett tag sedan så tog jag med mig en bukett av mina blommor ute i trädgården det är en sådan lyx att få gå runt i trädgården och välja och vraka på det som finns där till en bukett.

Det här tycker jag är så fint med blommande Blodtopp tillsammans med is malört.


.Det här är även en fin kombination som jag har i en av mina perennrabatter.

Jag köpte ju under våren ett brev med frön på astrar och nu blommar de för fullt här har jag några i rabatten vid vårt sommarhus.

Den här krukan står vid vårt cykelskjul jag har haft lite andra blommor också som har blommat ut nämligen ringblommor då är det tacksamt att det finns en del blommor som liksom blommar riktigt länge.

Här har jag även ett rött palettblad i krukan.

Just nu så blommar denna rosenflockel för fullt och den är så vacker och praktfull.

Den gillar även sådana vackra fjärilar som Amiralfjärilen men även humlor brukar sitta här.

Den här vita pimpinellen har jag flyttat under våren och nu ska den få fortsätta och vara i den här rabatten.Jag hittade den på en trädgårdsdag för några år sedan.

Nu är det även frö samlartider och jag fick av min svägerska frön av en vacker rosa vallmo som jag har suktat över i några år nu.

Några frön har jag redan satt ner och andra sparar jag till nästa sommar och planterar.

En växt som jag gärna har i rabatten är den här plymastilbe som jag en gång köpte när jag var på en trädgårdsvandring.Den är verkligen så fin och vill gärna stå i blom ett längre tag och har ett kraftigt växtsätt.


 Den här dahlian som jag köpte under våren det var ett riktigt trevligt köp för den blommar och blommar och den är så vacker.Jag har visat bild på den tidigare men den tål att visas upp på nytt.

Höstrudbeckian har jag tagit bort här bakom vårt garage för den ville ta över i rabatten men jag har sparat en planta och satt den vid vår cykelskjul där den får vara kvar ett tag till för den är ju ganska så fin.

Det var lite grann om hur jag har det i vår trädgård även om sommaren börjar sjunga på sista versen så blommar det riktigt fint i trädgården ändå och det gör mig ju glad.Jag gör som vanligt nämligen länkar över till TrädgårdsFägring.

Jag avslutar med att önska alla som tittar in på min sida ett fint veckoslut.


 









3 kommentarer:

  1. Du har alltid så mye fint som blomstrer i hagen din. Den rosa astilben du viser ligner på en jeg har her som sprer seg med frø. Astilbe er så fine nå når de blomstrer på sensommeren.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Det var en hel del som blommar hos dig. Blodtopparna gör sig fint både i rabatt och bukett. Förra året var jag tvungen att rensa bort en hel del av dem, då de tagit över. Men vill inte vara utan dem. Den vita pimpinellen är fin. Vacker dahlia
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Vackra blommor som du har. Den vita pimpinellen påminde mig om att min försvunnit - det är en måsta-ha växt här. Visst är det en härlig känsla att vandra runt och kunna välja och vraka till buketter.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera