torsdag 30 juni 2022

 Vilken härlig tid

Den här midsommaren så har vi haft ett helt underbart väder sol från en klar himmel inte ett moln så långt ögat kan nå och en spegelblank sjö där det fanns de som badade sent på kvällen dock inte vi i vårt sällskap.

En midsommar som vi kommer att minnas länge.

Min rosa rosen pion blommar så här fint i sommar den har även spridit ut sina fröer så jag kunde ta med mig en och annan planta när jag åkte i väg till plant bytardagen.

Framför vår spring vatten sten har jag Funcia en vit Akleja och brokbladig kirskål  bland annat och det är en så fin kombination.


 

Nu har även dessa rosa Aklejor slagit ut och de är så läckra med sin rosa kulör.

Lupiner växer rikligt i närheten av vårt sommarhus det har vår före detta granne gjort och jag vet att hon ångrade sig men då hade de redan etablerat sig.

Då är det bara att plocka sig en bukett för de är ju så vackra för att hjälpa till så att dessa då inte ska sprida sig så kommer de att bli till biogas.


Så här fint blommar det hos vår granne där vi hjälper till att sköta hennes trädgård medan hon är i väg för att hjälpa sin yngsta son för tillfället. Jag kommer att höra om jag kan få några av dem och det kommer nog att gå bra.

Jag har börjat gilla mer och mer dessa så vackra funcior av dem så finns det så många olika sorter. I den här rabatten är det lite olika kulörer och inom en snar framtid ska det även börja blomma några liljor då blir den fulländad.

Just nu så blommar jordgubbsplantorna riktigt mycket inom en inte så lång tid framåt så ska de säkert komma ett och annat bär här.Det är något visst med det att kunna gå ut och plocka in de första jordgubbarna.
 Vi har just nu årets värmebölja som gör att man snart inte orkar när det börjar vara snart lika varmt ute som inomhus och man längtar bara efter regn och svalare väder som jag tror kommer till veckan som tur är.
Det här var lite grann om hur vi har det här uppe i norr med de ljusa nätterna jag avslutar med att önska Er alla en fin fortsättning på veckan.Jag länkar över till TrädgårdsFägring 
som vanligt.


 






 



 



4 kommentarer:

  1. Så fin pion du har! Akeleiene dine er også så pene. Det er en herlig tid nå med så mye so blomstrer på en gang. Jordbær er så godt, og det er fint å kunne dyrke de selv.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Värmen har vi också kvar hos oss, vi har fått några regnskurar men inte tillräckligt. Härlig utsikt över sjön och många fina växter. Din pion är riktigt fin.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Funkia är en av mina favoriter, så fina hela säsongen ju! Vita aklejor till var fint, det skall jag leta efter!
    Den första bilden, åh vad underbart det ser ut! Hade inte kunnat stå emot ett kvällsdopp där inte! ;)

    SvaraRadera
  4. Jeg har også fått meg akeleier i min hage. De sto i en grøftekant og jeg spadde de opp for å ta med meg hjem.

    SvaraRadera