fredag 8 juli 2022

En del  sommarblommor

Vi har ju haft högsommarvärme under ca två veckor men nu kom ett rejält åskoväder och då blev det normala temperaturer.I och med det så har mycket blommor slagit ut i blom som dessa vita krollliljor de står i rabatten som jag har bakom vårt garage.


Vid vår entré så blommar den vita prickklockan för fullt och den passar så bra just här,den får man hålla efter för annars så vill den gärna vara lite överallt vilket inte jag vill.


Just nu så blommar även den vackert rosa krolliljan den är verkligen majestätisk.

Vad jag gillar den här vackra aklejan som är färgbeständig och så vacker den hittade jag på en trädgårdsdag som så många andra blommor som jag har i trädgården.

Vår doftschersmin har blommor på varje kvist och håller nu på att slå ut i blom den är verkligen ett smycke i trädgården och doftar bedövande.Vi klippte den för två år sedan så då blommade den inte förra sommaren så värst mycket något som vi får ta igen i år i stället.


 

Mera som blommar just nu är vår vackra William buffin som verkligen är ett riktigt vackert smycke i trädgården varje sommar.

Den rosa Studentnejlikan blommar just nu även och den är så vacker faktiskt lika fin som den röda som jag även har i trädgården.Den här har jag haft turen att hitta på en trädgårdsdag i bland så har man turen med sig och hittar en del godbitar där.

Min vackra Rosenkrage blommar även den som jag köpte som frö för flera år sedan och som kommer varje sommar med sina blommor.

Denna Stjärnflocka gillar jag verkligen den är så vacker och skir och passar bra att ha i buketter men även bara att stå i en rabatt med andra blommor.

Jag har ett antal fågelbad ute i trädgården för olika insekter och den här har jag hängt upp under vårt äppelträd.

Det var lite om hur jag har det i vårt hörn av världen och jag länkar över till

 TrädgårdsFägring även den här gången mitt inlägg.

Jag avslutar med att önska alla ett fint veckoslut.








 


 




3 kommentarer:

  1. Martagonliljer er så fine, og dine hvite er helt nydelige. Vakker farge på fin lilla akeleie også. Det er bra når de beholder fargen år etter år.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Dina krolliljor är fina, mina rosa ser tyvärr ut som att de inte trivs. De är mindre än förut och ser lite bleka ut. Stjärnflockan är fin, var orolig att jag hade rensat bort den blekt rosa, men nu finns den igen. Schersminen är fin, och doften härlig.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Jeg har plantet en duftsjasmin for noen år siden, men den har ikke kommet med blomster ennå....

    SvaraRadera