torsdag 7 april 2022

 Medan jag väntar på varmare tider

Så har jag nu börjat med sådder av olika slag och även planterat den här dahlian som jag har haft i flera år, den har fått flera rotknölar så det kommer att bli till flera krukor.Den är ju så fin så den kan man ha på flera ställen.

Den här nya Dahlian ska bli så spännande att se hur den blir jag ska plantera den i en kruka som jag ska ha på brotrappan så man får titta på den på nära håll den heter Smokey.Nu har jag satt den inomhus så den får börja växa i lugn och ro i värmen.
 


Den här Rosenskäran bland annat vill jag ju gärna ha den heter Cosmos och är jättefin.Jag har haft den i flera år nu.

Naturligtvis så har jag även satt Zinnia sedan man haft den vill man inte vara utan den på sommaren.

En hel del Ringblommor har jag satt plockar ju fröer på hösten så därför har jag en hel del som jag kan sätta de är ju så fina.


Naturligtvis så är dessa självklara dem har jag satt fröer av i flera år nu och kommer fortsätta med det. De är så tacksamma och fina och tillsammans med gula penningblad blir det en fin kombination.Den drar även till sig insekter vilket är ett plus.  


Den här som är en lite högre Tagetes har jag också planterat den brukar jag ha i en kruka vid vårt sommarhus.


Dessa Tagetes har jag även satt den har en fylld orange blomma och är jättevacker.den är så vacker i den större krukan som jag har på vår altan vid vårt sommarhus.

I stort sett så har jag mest Tagetes här vid vårt sommarhus hemma i trädgården så är det bara de gula jag har som jag gillar att ha där.

Tänk så det kan bli när jag växte upp så hade alltid min mamma dessa sommarblommor då gillade jag dem inte men nu har de blivit en av mina favoriter.

Astrar är så fina och den här satte jag förra sommaren och blev så förtjust då den var så vacker.Astrar blommar ju sent på sommaren men då har man någonting trevligt att se fram emot även då.

I år så köpte jag denna enkla Aster och har även frösått dem jag har ju många ställen att ha dem på och det ska bli kul med en ny och enkel blomma.

Så klart Ringkrage den har jag alltid i en kruka på trappan till vårt sommarhus det här är fjolårets nya blomma som jag blev så förtjust i.

Den sista i kavalkaden som jag alltid sår och ser alltid till att jag har fröer av den nämligen Malvan Mikaela så här fin kan den vara .

Förutom alla blommor så har jag även satt tomater och gurka förstås.

Till veckan har de lovat varmare väder då ska jag sätta in en hel del sådder i mitt växthus där jag har ett litet drivhus inne i det där de brukar trivas.

Jag avslutar med att visa Er hur vädret är här hos  mig just nu de bara rabatterna som jag visade bilder på i mitt förra inlägg är ett minne blott, men till veckan så kommer det nog att försvinna en hel del snö då värmen åter kommer så jag har gott hopp om bättre tider.

Jag avslutar med att länka till TrädgårdsFägring  gå in där så kan Ni ta del av andras inlägg med vårbilder.

Jag avslutar med att önska alla en fin avslutning på veckan.
 









 






7 kommentarer:

  1. Så mange flotte sommerblomster du hadde i fjor. Jeg skal også få sådd zinnia. Asters er så fine, og de har jeg kjøpt flere av i de siste årene. Det snør her akkurat nå så vinteren er ikke over riktig enda, men de melder om varmere vær her også i fra neste uke. Vi får håpe at det stemmer.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,man vill ju gärna ha dem som man gillade förra året och även tidigare år då vet man att det blir bra.Vintern gäckar oss hela tiden men så småningom så ska den väl ändå släppa greppet./Margareta

      Radera
  2. Hej Margareta!
    Det är en hel del fina växter du skall så. Jag sådde en del som jag hade i växthuset. Zinniorna hade kommit längst. Så blev det riktigt kallt, och trots att jag bäddat in dem ordentligt så frös de. Nu har jag sått pånytt och har allt inomhus. För zinnior och cosmos vill jag inte vara utan. Vi har fått massor av snö. Brrrr. Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,Så tråkigt för dig att de frös dina sådder det vill man helst slippa hoppas att det ska gå bra för dig nu när diu sår på nytt./Margareta

      Radera
  3. Ja, det er vel på tide å drive fram Dahlia'ene nå. Jeg har investert i noen skikkelig flotte i år. Smokey ser riktig fin ut. Den cosmosen er en favoritt hos meg, og Zinnia må man også så. God helg!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej jag hoppas att min nya dahlia ska bli ett extra fint exemplar.De blommor som man har haft tidigare vill man gärna ha i gen och dit hör Cosmos./Margareta

      Radera
  4. Inte det roligaste vädret att vara ute i men perfekt att förbereda sommarplanteringen genom att så. Jag har svårt att stå inne och så när det är fint ute :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera