fredag 29 april 2022

 Vecka 17 och sista veckan i April 

Sälgen har slagit ut med sina videkissar och i veckan fick man veta vilken stor betydelse den har i vår fauna för alla insekter som nu finns. 

Det är en otroligt viktig restaurang för att de ska klara sig när det inte kanske finns så mycket annat att kalasa på. Så tur då att det växer sälgar lite här och där .


Häggen vid vårt sommarhus har även den vaknat till liv och kommit med sina musöron det ligger en förväntan i luften på tider när man får känna doften av den och snart så är vi där.

Koltrasten den sjunger i skogen jag hör den både här hemma när man är ute i trädgården och den hörs vid vårt sommarhus och man njuter av hans vackra sång.


 

Skuggbräcka en växt som jag gillar bara för att den är både tålig och den är så vacker i sina blad nu när snön just har försvunnit från den så kommer den fram precis som den är.

Jag har hittat den på en trädgårdsdag med vår trädgårdsförening.

Så här fin är den på sommaren då den har fått en grönare kulör och blommar även med sina skira blommor precis som dessa bräckor gör.

Även hasselörten har kommit fram då snön har försvunnit lika dant med den är att den är jättefin man kan inte tro att den alldeles nyss hade ett snötäcke över sig.

Den hade jag för ett antal år sedan på en annan plats men flyttade den hit bakom vårt garage och där trivs den otroligt bra.

 
Här är den tillsammans med gula penningblad som jag även gillar det blir en så fin kombination.

Medan jag väntar på värmen ska komma tillbaka så har jag satt ut lite somriga ting som mobilen av trasor och vindspelet i trä.

Tussilagon vid vägrenen har åter kommit upp ur jorden och det är så härligt med dessa så fina solar det är verkligen ett fint vårtecken.

Nu har vi åter fått börja klä oss i vinterkläder igen för vi har bara fyra plusgrader på dagen och minusgrader på nätterna.Nu kommer det säkert att vända då vi om några dagar går in i Maj månad under tiden så kan man ju ändå arbeta i trädgården och städa altanen och sätta ut möblerna som ska vara där.

Jag gör som vanligt länkar över till TrädgårdsFägring

Avslutar med att önska alla ett bra avslut på veckan och en trevlig Valborg.









5 kommentarer:

  1. Ja, plutselig kom kulden tilbake, og en må bare kle seg godt når en er ute. Fire plussgrader er virkelig kjølig hos deg nå. Tussilago blomstrer så fint hos deg, og den er jo en kjær blomst nå på våren.
    God helg!

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Oj nej, det låter inte kul med kyla då man vant sig vid lite varmare väder. Vi har också svalare väder med långt ifrån fyra grader. Koltrasten är så fin, har inte sett min på ett tag. Den hittar nog annat att äta än mina äpplen.
    Ha en fin Valborg /Marika

    SvaraRadera
  3. Det skaper slikt liv når trekkfuglene kommer tilbake og synger fra sola står opp til den går ned.

    SvaraRadera
  4. Hoppas värmen kommit tillbaka igen så den sista snön ger med sig. Fyra grader låter inte kul.
    När man tänker vintergrönt glömmer man ofta bort hur många perenner som är det och som klarar ett snötäcke utan att det märks på dem. Fascinerande och helt klart värdefulla i trädgården, särskilt när våren kommer så sent som hos er.

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder och kombinationer! Gult penningblad har jag sett i den skuggiga delen vid bäcken. Där tänker jag att den kommer lysa upp.. Får också gå ut och titta efter var jag gjort av hasselörten.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera