tisdag 30 november 2021

 Vad står på önskelistan


Som är veckans tema och som jag har tolkat så här.

 Det som jag först tänker på är att jag skulle bra gärna vilja ha en ny Blåsippa för den jag fick för några år sedan har tyvärr valt att ej komma upp i rabatten mera.

Det var min mans kusin som bor här i byn som jag hade fått en planta av och jag kommer att be om en planta till för att göra ett nytt försök. så den önskan går nog att uppfylla.

En engelsk Pelargon ungefär som den jag fick för ett par år sedan skulle jag även önska mig och den önskan kommer jag att fixa när de börjar åter sälja sommarens pelargoner.

En Mosippa som den som jag hittade på en trädgårdsdag skulle jag verkligen önska mig för de är så fina.

Rosen The faire som jag en gång har haft men som tyvärr bestämde sig för att inte finnas kvar längre den skulle jag bli så otroligt glad över om jag hittade den igen.
Den verkade trivas för den levde ganska så många år.
En Polkagrisros den står nog överst på min önskelista ,oj vad fin den är fick den av min bror och svägerska när de hade lånat vår husvagn för åtskilliga år sedan och den blommade i några år. 
 
Det var med sorg i hjärtat när jag upptäckte att den inte längre skulle blomma här i trädgården någon mera gång för hela växten hade gett upp.
Den kommer jag att lägga lite energi på att försöka hitta om inte annat kanske jag kan beställa den via nätet under våren.Hoppas att den önskan kan slå in. 
En magnolia skulle jag bra gärna vilja ha jag har ju testat en för några år sedan men jag tror att den behöver rätt så mycket omsorg för att klara vårt klimat för den ville inte vara hos oss.Den är verkligen som ett vackert smycke då den blommar.
 
Det var mitt inlägg i veckans tema som jag länkar till  TrädgårdsFägring
 
Vi har haft ganska så bistert kallt här nu en vecka men i dag snöar det och är under minus tio grader så då ska jag bege mig ut på en härlig promenad är tanken.
Önskar alla en fin fortsättning på veckan.  

 



 



4 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Det var flera önskningar som jag inte skulle ha något emot. Tror det är bild på en tovsippa, och det kan jag skicka till dig i vår, har dem i överflöd. Blåsippor är så fina, dem vill man gärna ha. Idag hade vi -14 i morse, tog en promenad, och det var faktiskt riktigt skönt. Snön har inte kommit till oss ännu.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,tack för din erbjudan om Tovsippan.Ni verkar ha nästan lika kallt som vi har nu börjar kylan här att dämpas för någon dag vilket ska bli härligt./Margareta

      Radera
  2. Du har en väldigt fin lista :) Jag vet att jag sett frågor på Facebook om hur långt upp man odlar Magnolia och tror det finns några som går upp till zon 5 inte så många men ändå...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Ja, du har en fin ønskeliste. Den stripete polkarosen trodde jeg tålte mye. Jeg håper du får kjøpt deg en ny. Magnolia sieboldii tåler mye, men den er hvit og ikke rosa :)
    Ha det godt.

    SvaraRadera