måndag 6 december 2021

 Fest för fåglarna


 

När det gäller våra bevingade vänner så är det av stor vikt att se till att även de får fest och jag gör gärna egen fågelmat där jag smälter ister eller annat fett och blandar en hel del olika fröer och nötter i blandningen.

Den blandningen brukar de gilla.

Nu är det inte bara fåglarna som gillar festmaten utan även ekorren vill vara med och kalasa på ett hörn och han gör allt vad han kan för att nå till fågelhuset smidig som han är så är det alls ingen svårighet.
 

Vi hänger ju även upp en fröautomat och då kan de  falla ner på marken en hel del fröer som gärna som här Bofinkarna pickar i sig.

Rönnbären är en delikatess särskilt för trastar och sidensvansarna under senhösten och när jag hade förevigat denna bild så tog det inte lång tid förrän att de hade varit hit och kalasat på dessa godingar.Nu är Rönnen helt tom på bär.

Här sitter de och väntar tillsammans på att snart bege sig till träd fulla med bär  att kalasa på.
 


 

I juletid brukar jag i bland hänga ut röda äpplen i vår utegran och det brukar även gillas.

Den här kransen av kottar som jag har satt ut på ytterdörren får inte vara i fred för även här har fåglarna lite godsaker att hämta verkar det som.

Det här var min tolkning av veckans tema och som vanligt så länkar jag över till TrädgårdsFägring.

Nu har vi fått en hel del snö så nu är det snöskottning som gäller men kylan fortsätter även att existera temperaturmätaren vill gärna ligga på över 10 minusgrader.

 

Önskar alla som tittar in på min sida en riktigt härlig adventsvecka.



 

 


2 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Det är viktigt att se till att fåglarna har något att äta. Hos dig kan de verkligen kalasa. Härlig bild med alla sidensvansarna i trädet.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Så god din fuglemat ser ut. Jeg er helt sikker på at fuglene liker den. Jeg lager også lignende fuglemat her. De er glad i ekstra mye fett nå om vinteren.
    Ha det godt!

    SvaraRadera