måndag 20 december 2021

 Fint vid juletid

Den här tiden på året när julen står för dörren så är det en härlig tid på många sätt för min del,jag är precis som min mamma så glad i julen jag pyntar ju redan vid första advent så får man njuta lite extra av allt.

.Den vackra spånstjärnan har en given plats i fönstret i köket här har den suttit varje jul sedan vi flyttade hit till huset för över 30 år sedan,


 

Den söta tomten står på plats på trappan och välkomnar så fint.

Den krans som jag gjorde för flera år sedan den kommer alltid fram och har en given plats på dörren.

Den Amaryllis som jag fick i November när jag fyllde år har nu slagit ut i blom och är så otroligt vacker och praktfull.

Jag har köpt flera Hyacinter som blommar och sprider en härlig doft som påminner mig om julen.


 Jag tar alltid in en liten gran eller tallkvist som jag sätter i kruka och som får vara en liten minigran och som jag pryder med kulor.

Granen som står inomhus är klädd  det gjorde vi andra advent så man får ha den inne en tid för den lyser upp där den står.

Ett år testade vi att inte ta in granen men då var den saknad och tomtarna de ska vara på sin plats varje år.

Den stora är sedan min man var barn och den fick jag fixa till förra året då den hade blivit lite tilltufsad men nu håller den ett bra tag till.

Även granen ute har fått ljus på sig det är så mysigt med dessa utebelysningar för de behövs verkligen just nu när det är som mörkast.

För vår del så kommer det bli en vit jul och dotter och måg kommer hem från Göteborg och ska vara här ett tag då hinns det med både skoteråkning och skidor eller skridskor men det viktigaste av allt är att vi får umgås en tid.

Det var lite om hur julen är här hos mig inlägget gör jag som vanligt med att jag länkar över till TrädgårdsFägring.

Jag får avsluta med att önska alla en riktigt God Jul





 


 


 




 

 


5 kommentarer:

  1. Så vakkert det er med lys og hvit snø! Det er sånne bilder som gir meg julestemning :)
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. Det ser ut som om ni är redo för julen och visst är det så att mycket av det man pyntar med har hängt med ett tag. Fin julstämning ute också med den fina granen.

    God Jul till dig med. Ulrika

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Det är riktig julstämning hos er. Skönt i mörkret att få lysa upp med både gran och ljus. Vi har faktiskt tagit in granen betydligt tidigare än vi brukar. Snön saknas hos oss, men kanske hinner det komma innan Julafton.
    Önskar dig en riktigt God Jul!
    /Marika

    SvaraRadera
  4. Så mysig jul och fiffigt med tallkvisten! Här är julen en trestegsraket. Jag har ambitionen att pynta till advent, men tomtarna brukar ändå inte hitta ur förrän veckan innan och granen tänds kvällen innan julafton. Maten är jag dock bättre förberedd med;D
    God Jul
    /Anette

    SvaraRadera
  5. God fortsättning på Julen! Det är så fint med gamla saker och spånstjärnan var väldigt fin. En tallkvist som din skulle passa några små glaskulor jag har alldeles perfekt :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera