måndag 8 november 2021

 Får mig att tänka på ......

Är veckans tema och det första jag kommer på är att väldigt många växter i trädgården har jag hittat på trädgårdsträffarna vi har i Juni varje försommar med vårt trädgårdsförening.Där vi träffas och tar med oss av vårt överflöd och bara byter alltså det är inga pengar inblandat.

Den här Bergrosen har jag bland annat hittat där och den är ett smycke vid vår infart vid vårt sommarhus nu har vi klippt ner den ordentligt och den kommer att bli riktigt fin nästa sommar.

Där hittade jag även denna så vackra Näva med blad som har en vinröd ton och klarblå blommor,

Fjällbruden hittade jag även där och den är verkligen så fin när den blommar .Jag visste inte vad den hette men fick veta namnet i somras då tidningen Allt om trädgård skrev om den.


Skuggbräcka hittade jag även där och jag gillar den otroligt mycket för dess vackra blad som förgyller tillsammans med andra växter.

Den här vackra Nävan med namnet Splish Splash  hittade jag även där då visste jag inte hur vacker den var så jag blev otroligt glatt överraskad när den började blomma för den är som ett smycke i rabatten.


 

Zedumväxten Kamtjatka hämtade jag även där tyckte att den hade spännande blad så därför så fick den följa med hem något som jag inte ångrar särskilt när den blommar och det gör den verkligen länge dessutom.

Röd temynta hittade jag även där och den har varit riktigt vacker i flera somrar jag hoppas förstås att den ska vara lika fin nästa sommar.
Rosenpimpinellen är jag riktigt glad över den är så vacker tillsammans med den röda rosenWilliam Buffin för pimpinellen hittade jag även där p plant bytardagen.
Den här vackra Aklejan är även en blomma som jag har bytt till mig och den är så vacker men även så bra att den inte ändrar varken färg eller form utan håller sig i alla år.Den kan man med andra ord lita på.
Den här Petsmössan var nog den allra första som jag fann på en träff i Juni för väldigt många år sedan på en av de första trädgårdsträffarna som jag har varit på.Den är fortfarande lika fin med sin skira uppenbarelse.

Den rosa Malvan blev jag glad över när jag bytte till mig för några år sedan och då den blommar så är den ju så otroligt fin med sin fina rosa färg en färg som jag gillar väldigt mycket.

Rosenflockeln när jag hittade den bland alla växter som stod utställda för byte så var jag inte sen att ta hand om den och den är väldigt stor och härlig en buske i mina ögon.Jag har delat med mig av den samt även tagit med mig en planta till vårt sommarhus.

Det här var en liten del av växter som jag har bytt till mig genom åren som jag tyckte passade bra i veckans ämne för det var vad som kom till mig när jag såg veckans tema.

Jag länkar över till  TrädgårdsFägring i vanlig ordning och önskar alla som tittar in här en stund en trevlig vecka.

Ha det nu riktigt bra.

 



 


 






 

 








 






3 kommentarer:

  1. Så mange flotte stauder som du har fått byttet til deg. Den lilla akeleien hadde en nydelig lilla farge. Den bergrosen hadde også en flott farge.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Det var en hel del fina växter du fått genom byte. Vi brukar ha växtloppis, och då betalar man en slant för växterna, ifall man inte har något att byta med, så kan man få tag på något ändå. Temyntan har jag fått på växtloppis, men min är lila. Är riktigt förtjust i den. Din akleja har en vacker färg.
    Ha det gott / Marika

    SvaraRadera
  3. Fina växter och så roligt att kunna byta till sig dem. Det känns lyxigt och billigt i ett. Nu var det längesen jag var på bytesträff men känslan minns jag :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera