torsdag 2 september 2021

 Första höstmånaden är här

September är nu här och vi har haft ett helt underbart sensommarväder med upp till 20 grader och en härlig sol. 

Nu när vi kommer in i September så är det helt klart så att nu har det slagit om och vi har fått svalare väder men det är precis som det ska vara.Nu drar även älgjakten i gång och då vet man säkert att hösten är här.

Bonica rosen den blommar fortfarande och är så fin men jag har märkt att plockar jag in några rosor och sätter i vatten så står det bara en kort tid så de mår bäst av att vara ute och sitta kvar i busken jag får njuta av den på så vis i stället.

Dahlian har jag klippt ner och ska nu lägga dess knölar på vintervila men blommorna är fina och dem har jag klippt in av och satt i vas.


Höstrudbeckian mådde inte särskilt bra efter förra regnovädret så det blev till att klippa ner dess stjälkar med blommor på  och sätta dem i en hink med vatten och ställa den på altanen här kan vi njuta av den bättre


Den röda Kärleksörten den är fin vare sig det är sommar eller höst dessa växter med färg i bladen är verkligen så tacksamma.Jag hade turen att få den av en god granne för ett par år sedan

Den röda Alunroten är även den lika fin med sin vackra färg ,likaså den gillar jag har den på flera ställen jag tycker att den röda färgen som är varm blir så fin tillsammans med andra växter.


 

Blodoxalis den här växten den sprider sig väldigt mycket men jag brukar försöka att samla i hop dem så att man får dem på ett och samma ställe och då blir den väldigt vacker.

 Den blommar även med gula oansenliga  blommor.Den är en liten färgklick bland de övriga växterna.

Ljung har jag tidigare plockat in av och den är ju så fin så här i kruka och den kan man behålla hur länge som helst när man inte häller vatten i krukan.Det är också en fin färgklick där den står.

Den söta insektsbostaden den har gäster i form av igenpluggade hålrum vem som bor här förtäljer inte historien men jag är glad över att någon har hittat den.

Det här var lite grann om hur det är här hos mig just nu i första höstmånaden September.

I dag ska jag bege mig ut och se om jag hittar någon svamp jag är på jakt efter Karl Johan den vet jag ska finnas i skogen där jag brukar promenera  just nu.Jag hittade en i går vid vårt sommarhus för även i dess omgivningar finns den.

Jag önskar alla en fin fortsättning på veckan.




 


 


 


 





3 kommentarer:

  1. Det høres nesten godt ut med svalere bær, for her er det 25 grader akkurat nå. Høsten skal jo egentlig ikke være så varm som nå, men klimaet har endret seg på så mange områder.
    Alunrot er så fine ja, og fargen på din er veldig fin. Blodoxalis har jeg ogeå og de sprer seg alt for mye ja.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Du har mycket vackert i trädgården, alunrot hör till favoriterna och den mörkbladiga kärleksörten är så fin. Har en liten i kruka, men borde nog plantera ut den. Visst är hösten här, temperaturen är svalare men det är fint när solen skiner.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Å det låter härligt att börja hösta in sig. Jag var glad förra veckan när det var en sån där sammetsvarm och mörk kväll. Du har många fina blommor fortfarande och kanske är det nu de rödbladiga växterna glädjer som mest.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera