fredag 27 augusti 2021

 Vi står på trappan till hösten

Nu börjar det märkas att hösten kommer allt närmare för temperaturen på morgonen börjar var endast två plusgrader och hos en av grannarna så hade det faktiskt varit frost.Vi har även haft första höstovädret med blåsigt väder och regn i stora mängder vi fick ca 70 mm.

Nu ska vi få varmare väder på nytt och det känns riktigt bra även om det blir kyligare nätter så vill man ju gärna ha varmt på dagen.

Höstrudbeckian tog jag och plockade in ett par kvistar av för blåsten och regnet har gjort att hela plantan börjat luta ut från väggen och då är det bara att rädda några blommor och plocka in en bukett.

Nu börjar det även vara mörkt på kvällarna så det är åter tid att tända en och annan lykta som ger mysfaktor.

Jag arbetar i trädgården med att förändra och de flesta av mina rabatter har fått sig en uppfräschning så även denna nu blir det att vänta på att vintern ska passera så att man åter får böja sig över rabatterna och se vad som kommer upp.


 

Jag har även plockat in av våra äpplen och jag tog inte reda på allt utan det blir två hinkar med äpplen som jag har gjort äppelmos och det blev några kilo mos då kan jag dela med mig av moset även till dotter och måg som gillar det.

Jag använder det varje dag på min gröt till lunchen i år blev det många burkar som nu ligger i frysen..

Egna Tomater bara att plocka in och äta av det är det allra bästa godis man kan få tag på och de smakar verkligen ljuvligt.
 

Så här vacker är det ena av våra  rönnbärsträd vi har vid vår infart de är verkligen så vackra och jag tycker att de är lite mera röda än de brukar vara.

Om det blir stora mängder snö till vintern så blir man inte glad jag hoppas att det som sägs att ett träd orkar inte bära en tyngd flera gånger.

Den här vackra Violrutan blommar först nu och den är så skir och vacker och jag vågar inte flytta på den för att den ska få mera soligt läge  för då kanske den inte gillar det så den får stå kvar.Jag köpte den för några år sedan när vi var på en trädgårdsresa.

 
  Rosenflockeln blommar och är så fin och den är en riktigt lyxrestaurang för humlor och fjärilar det har jag sett och det är så roligt.Jag har även planterat den vid vårt sommarhus även där är den välbesökt förstås.

Det här var lite grann om hur jag har det här uppe i norr och jag länkar över till TrädgårdsFägring
 som verkar bli den sista gången tråkigt nog.

Ha det nu riktigt bra alla.


 


 








3 kommentarer:

  1. Huff, det høres ut som høsten har kommet til deg allerede! Her er det fortsatt sensommer, og veldig tørt. Jeg kunne gjerne fått litt av ditt regn :)
    Flotte høstblomster, og rognebærtreet er jo helt fantastisk! Det er mye rognebær her også i år.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    De senaste dagarna har vi haft regn och rusk, det har inte blivit något trädgårdsarbete hos mig. Det är skönast inomhus. Har syltat och saftat och fyllt på lite i skafferiet. Du har fortsatt fint i dina rabatter.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig skål med tomater! Och rönnen... ..de har satt otroligt med bär i sommar även här. Jag tycker det är skönt att det börjar bli lite mörkare, sammetsmörkt på kvällarna nu :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera