torsdag 19 augusti 2021

 Sensommartider

Sensommar den som vi befinner oss i just nu den bjuder oss på lite svalare väder och dessutom rejält med regn. Den här gången så kom det lite väl mycket dessutom nämligen 56 mm.Nu är vi inte värst drabbad för där vi bor så har vi sand i backen så dräneringen är god. 

Nu har regnet avtagit så ordningen är återställd .
 
På försommaren så fick jag en kruka med en Doftlilja av min granne och jag planterade den nedanför vårt köksfönster för där hade jag en plats ledig och nu står den där och blommar.Jag ska ta in den och ha den inomhus under vintern och sköta om den så att jag kan ha glädje av den en annan sommar.

Nästa sommar ska den få en annan plats som är mera framträdande.


Vi har varit i väg till en annan granne för att hämta några buskar med Björnbär som hon ville bli av med på sin sommarstugetomt då passade jag på att plocka mig några krusbär. Det blev flera påsar som kan vara bra att hitta för att göra paj eller något annat gott till vintern. 
Jag hade även turen att få några fina Malvor som jag nu har planterat i rabatten bredvid dem som jag hade tidigare. Jag tycker att det verkar lite tveksamt om de ska orka till en annan sommar då de nämligen inte blommat särskilt mycket i sommar.
Bakom vårt garage så blommar det så fint med Tigerlilja och Parkstånd i en skön förening här trivs de och då svarar växter med att blomma så vackert.Det är verkligen så trevligt med blommor som kommer på sensommaren.

Här blommar även Höstrudbeckian den som jag vann när jag hade köpt en lott på en trädgårdsdag.Den passar riktigt bra där den står och lyser mot den röda väggen,om man ska klaga på någonting så blir den lite väl hög så man måste i tidigt skede på sommaren binda upp den men om man gör det så är det lugnt.
Min vackra Kärlekspelargon den blommar verkligen så vackert där den står i en gammal trädlåda tillsammans med en trädgårdstomte.

Jag har satt flera sticklingar som jag har gett bort men jag har även tagit reda på någon själv för jag vill gärna hoppas att den och mina sticklingar ska få leva vidare över vintern och naturligtvis även moderplantan förstås.

Jag har plockat in några blommor det var brudslöja,bolltistel och blodtopp som är som evighetsblommor dem satte jag ner i en vanlig glasburk och tog sedan med mig den till en middagsbjudning som vi har varit till.Det blev en söt gåbortspresent.

Här vid vårt kära sommarhus så blommar det så fint i krukan vid vårt utedass blommorna i den lyser av sig på håll.


 

Här på vår uteplats så avlöser Fjärilarna varandra den ena vackrare än den andra.

Här vid vårt uthus så har det blommat nästan hela sommaren och dem som har varit som finast är dessa vita blommor som egentligen är ogräsblommor och som jag kallar för mattram men de heter säkert någonting annat.De fröar gärna av sig och det får de gärna göra.

Det var lite om hur det är hos mig i sensommartid och jag länkar över till  
TrädgårdsFägring 

 Önskar alla som tittar in en fin fortsättning på veckan.


 







 


 


4 kommentarer:

  1. Sommerfugler er det veldig mange av her nå også. Den du viser er så fin. Her kalles den for admiralsommerfugl. 56 mm på en gang er mye regn, men hvis det var tørt fra før er det jo en bra mengde.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Fjärilarna fladdrade omkring här innan vår semestertrip men har inte sett dem sedan, det har regnat nästan alla dagar i veckan förutoms idag. Så vacker bild med amiralfjärilen. Har vit och rosa malva som sår sig själv, de brukar komma år efter år.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Skönt att regnet inte ställde till skada hos er. Jag köpte fler gula växter i veckan. På något sätt lyfter de gula blommorna sin omgivning eller om det är att de drar blicken. Oavsett så är det fint med gula blommor.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Å, inte är väl mattram ogräsblommor. Jag sparar alla plantor och de är jättefina i buketter tillsammans med dahlior eller riddarsporrar.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera