torsdag 23 september 2021


 Höstdagjämning 2021


 Tänk att vi redan har hunnit fram till höstdagjämningen och vi har endast en dryg vecka kvar på den ljuva September.

Jag har städat bort krukor och sådant som ska städas bort i den här krukan var det lite blomning kvar så den fick vara men annars så har jag börjat att hösta in mig.


Vi har även varit till våra ägor och plockat en hel del Enris för att pynta med det hör även till den här tiden på året.

 Det blir så fint att pynta med enris och dessa vackra fåglar av garn som min mans faster en gång gjorde passar så fint här.

Det är alltid med värme inombords jag åker i väg till min barndoms by för att åka in i skogen och ta för mig av det som finns att hämta här,för jag har ju alltid när jag växte upp bott nära naturen i en lugn och trygg miljö


.

Här på väggen så har jag alltid en vit ljung med lite mossa i den här krukan det blir en fin prydnad på väggen.

 Rabatterna i trädgården för övrigt har gått till vila visst det blommar ett och annat höstgullris och funcior de är ju fina men det vilar ett lugn över anläggningen tycker jag precis som det ska vara.

Den här ampeln med gulplister den ska få hänga ett tag till för jag tycker det ser ut som den trivs här.

Jag har även plockat in av Blodtopp och brudslöja jag gillar att ha plocka in av en del växter som man kan torka då har man kvar en bit av sommaren under den mörka vintern.

De blyga Violerna de ger aldrig upp utan fortsätter att blomma även om det har blivit lite kyligare vindar dessutom så kommer de upp lite här och var och det får de gärna göra för min del.

Det är så trevligt med en färgklick i rabatten så här på hösten  och det står höstflox och höstsilverax för.

Den sistnämnda ska jag nästa sommar dela på och ena delen ska jag plantera där den får mera sol så kanske den kan komma med blommor då men annars så är den en fin färgklick i rabatten på ett ställe till.

Det börjar vara så vackert ute i naturen jag fångade denna vy på bild när jag var ute på en promenad.

 Det var lite grann om hur det är här hos mig just nu jag önskar alla en fin fortsättning på veckan.

 



 



 






 




5 kommentarer:

  1. Så vakkert det ble med hvit lyng og hvit mose! Sånn mose finnes ikke i nærheten her dessverre. Du er flink til å pynte både inne og ute. Flotte fugler og einerris også. Ja, det gjelder å bevare sommeren så lenge som mulig nå.
    God helg.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Så fint du har pyntat, det finns så mycket vackert man kan plocka i naturen. Tog tillvara lite blodtopps kvistar då jag rensade i rabatten. De hade spridit sig och brett ut sig enormt mycket. Tänkte det kunde bli en fin krans.
    Ha en trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  3. Hei Margareta.
    Hvit lyng og mose er vakkert. Tror jeg må prøve det.
    I morgen skal jeg start med å ta inn sommerblomstene her også:-) Det er meldt to dager ned opphold før en uke med regn, så da er det mye som må gjøres:-)
    Fin høsthage hos deg nå!
    Nyt høsten/Eirin

    SvaraRadera
  4. Härligt att läsa ditt inlägg och hur du välkomnar hösten. Jag tycker också det är en skön känsla som landar så här års. Och visst är det en lugn och skön känsla i naturen nu :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera