onsdag 15 september 2021

 En höstvardag

 

Det kommer en hel del barr på backen och det står en tall som vi har som ett gårdsträd för och vi har sopat i hop flera stora säckar med barr som vi eldar upp vid vårt sommarhus.

Vi har fått en hel del regn också den senaste tiden och det har även blåst en hel del men det var bra att regnet kom för det var rätt rejält torrt i backen.

Solrosen som kommit upp från något fågelfrö den blommar först nu men den lyser upp där den står och jag gläder mig för de är verkligen så fina.

Även dessa fåglar Tranorna har börjat återvända till varmare länder och det hörs när de far i väg innan de har grupperat sig till en plog.
 

Vid vårt sommarhus så har Rosenspirean börjat bli så vacker i dess höstfärger,det  som någon skrev att hösten är vacker men vemodig det håller jag med om lite grann även om jag gillar den här årstiden. 

Kaprifolen blommar fortfarande och det tror jag inte har hänt tidigare år så nog blir man glatt överraskad.Det händer ganska så ofta att man blir glatt överraskad när man har en trädgård har jag märkt.

Ringblommor dem kommer jag att så nästa sommar också för de är så otroligt tacksamma en riktig glädjeblomma

Hos grannen har det även blivit höst i deras buskar och när solen skiner så är det så vackert.

Vi har varit på visit till våra vänner i Kåge och Ingrid hon har så fin Dahlia som blommar ännu.

De lila Bolltistlarna de är så dekorativa jag är så glad över dem de har funnits i trädgården i många år och för någon sommar sedan så var de inte så många som i år för då höll de på att ge upp.

 Om man har turen att hitta plantor av dem då de har fröat av sig och inte rör på stället så mycket på våren så får man åter ha dem i trädgården.Det gäller att inte vara för ivrig på våren men hur lätt är det är min undran då har man ju så mycket trädgårdsfeeling i sig.

Vid vårt sommarhus så blommar det ännu i olika krukor och så länge de gör det så ska jag inte bry mig för det är så fint när det blommar.

Det var lite grann om hur det är här hos mig jag avslutar med att önska alla som tittar in här ett fint veckoslut.
 










4 kommentarer:

  1. Hei!

    Ja, visst er det litt vemodig at det går mot høst, men samtidig er jeg glad for at vi har fire årstider. Vinteren er for lang og sommeren er for kort, men det er bare sånn det er. Jeg tror ikke jeg hadde likt å ha sommer hele året.
    Ja, når en har hage så dukker det alltid opp noen overraskelser. Så fine farger det er på din rosespirea.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Det är fint hos dig, höstens färger är vackra. Den blå bolltisteln är fin, den sprider inte sig lika mycket som den vita. Dahliorna blommar för fullt här också, och några har precis slagit ut. Hoppas de får blomma ett tag till. Ringblommor har jag försökt så flera gånger, men lyckas inte med det. Lite vemodigt med tranorna redan, har inte sett dem här ännu.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Just nu känns inte skillnaden så stor i hur det ser ut trots att det är mååånga mil emellan. Och när jag läser om tallbarren är det lockande att säga - jag tar dem gärna :) Men avståndet...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Den solrosen har placerat sig väl. Gillar när naturen får vara med och designa.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera