onsdag 29 september 2021

 En härlig höstdag


September går mot sitt slut och ute i trädgården så har snöbärsbusken så vackra bär så naturligtvis så plockar jag in av dem för när det börjar vara lite blommor ute i trädgården att plocka in av så får man ta av det som finns.

Vi har haft ett härligt väder med femton grader varmt så vi har åkt till vårt sommarhus och där suttit på vår altan och njutit av höstens solstrålar som fortfarande värmer så härligt.

 

 Inne i vårt kök så blommar Pelargonerna så fint här är det min fina Mårbacka som verkligen visar vad den går för när blomningen är över bär jag dem en trappa upp till ett rum där det är lite svalare där ska de få vara i vinter.

Zonalpelargonen fortsätter att leverera den har blommat sedan i våras och fortsätter och göra det fortfarande.Jag har aldrig varit med om detta fenomen att en Pelargon kan bjuda på så rik blomning.Helt fantastisk.


 

Visst blir man glad när man får se att rosen vid husknuten blommar ännu och den tittade in genom rutan .

Glad i hågen så plockade vi upp jordärtsskockorna som vi planterade ner i backen för jag tänkte att vi hade blivit rik på dem,men ack vad vi bedrog oss det blev inte många fler än dem vi satte ner.Det blev att åter ha dem i jorden över vintern så får de en ny chans.

Däremot så har vi köpt sättlök av vitlök och dem planterade vi ner i potatislandet, nu hoppas vi att det ska ge mera resultat nästa år.



 Vi har varit hit till vårt sommarhus och städat bort men dessa Tagetes som blommar så fint i rabatten de fick stå kvar för det är så trevligt med en liten påminnelse om sommaren som gått.

Se så vacker vår björkspirea är som vi planterade här för många år sedan och på sommaren så blommar den och är så fin ett smycke vid bron kan man säga.

Maken har eldat ett flertal dagar då det var en hel del ris att elda upp då vi har avverkat vår Pil som vi har hemma i trädgården samt en del annat.Nu har vi ju fått regn så då får man passa på.

Inomhus så fortsätter jag att göra höstfint och när jag gör det så hör det till att sätta upp en bonad i vår groventré där vi går in oftast med  rätt motiv för årstiden.

Det var lite grann om hur vi har det i vår zon 5, när Oktober nalkas så vet man inte när det börjar dansa snöflingor från luften men ännu har vi varmt ute men det kan fort vända.

Önskar Er alla en fin fortsättning på veckan.



 






4 kommentarer:

  1. Dine flotte pelargonia har nok fått godt stell siden de blomstrer så fint. Det er jo godt nå å kunne rydde i hagen mens det fortsatt er varmt ute. Her skal det regne i en hel uke, og høsten har kommet hit også.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Det ser så fint ut hos er, riktig höstkänsla med alla gula löv. Pelargonerna är fina, skall också försöka övervintra min fina Mårbacka. Idag är det grått.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Hei Margareta.
    Pelargonia er ofte på sitt flotteste nå. Godt du har et kjøligere sted de kan overvintre:-)
    Fine høstbilder fra hytta med tagetes og bjørkespirea. Det er en deilig tid nå.
    I løpet av helgen skal de fleste av overvintringsplantene inn her. Jeg har satt det meste under tak pga. alt regnet, så da går det greit å få stelt dem.
    Ha en riktig god helg/Eirin

    SvaraRadera
  4. Först med hänvisning till din kommentar hos mig! Jag gillar inte talböcker utan vill kunna läsa och bläddra alldeles själv. Men jag har en väninna som inte kan somna utan att få ett par kapitel till livs.....
    Jag är dålig på inomhusväxter, men i växthuset har jag en otroligt fin rosa pelargon som har blommat massor i två år - i sträck!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera