torsdag 17 juni 2021

        Nu när vi öppnat dörren till sommaren

Så börjar mer och mer slå ut i blom till exempel den vackert röda Dill pionen som jag kallar den för.  Den är i alla fall så fin när jag nu har lyckats få den till att blomma.Jag har flyttat den till ett nytt ställe och där verkar den trivas bra.

Den vackert blå Stairway to heaven som den heter blommar även denna sommar med sina vackra blommor.Den köpte jag för några år sedan hos en lokal handelsträdgård och  jag gillar hela plantan för när blomningen är över så är bladen så dekorativa och fyller sin funktion ändå.
Vita blommor är alltid så vackra här är det skir Spetsmössa och vit Fänrikshjärta som stå här och gillar läget.
 
Samurajhjärtat är alltid lika fin och den har fått vara i fred på samma ställe nu i flera år det finns ingen anledning med ny plats då den trivs så bra och svarar med fin blomning.

Rosenpionen som jag hade lyckan att hitta på en trädgårdsdag den har nu börjat blomma och är lika fin som vanligt.
Den rosa Revsugan blommar verkligen så fint med sina blålila blommor den är så fin i rabatten.Jag får hålla efter den lite då den gärna tar för sig men det gör jag så gärna.

 
Den lila Irisen är så vacker tillsammans med Rodgresian.Irisen har jag fått av en granne och Rodgresian har jag hittat på en trädgårdsdag.
I helgen så var jag och min granne på just på en sådan dag då vi träffades för att byta växter och det var så trevligt att kunna göra det utan att känna sig obekväm nu när man har fått vaccin.
Jag hittade en del trevliga växter som till exempel;
Funcia
Rysk Marton
En liten rosa klocka
Vitt Blågull
Piplök
Stjälkselleri
Spansk körvel
De sista på listan  är trevliga att ha i min örtrabatt.
Här har jag ännu en Näva som blommar så fint i blått och blommar även senare på sommaren.
  
Rabatten bakom vårt garage håller även den på att ta form och den brukar bli fin längre fram under sommaren där har jag många gula toner men även inslag av rött.

Jag avslutar med att visa en ganska så somrig bild på hur det ser ut inne i skogen bakom vårt uthus vid vårt sommarhus där växer det vilda Förgätmigej.
Det var lite grann om hur det är hos mig just nu och jag länkar över till 


Ha det nu riktigt gott och njut av sommaren som kommit för det tänker jag göra.

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 


 





7 kommentarer:

  1. Så fint som det blomstrer hos deg nå! Samuraihjertet er veldig fint. Disse forskjellige hjertene trives godt her også. Noen ganger sprer de seg litt for mye, men da er det bare å ta bort litt av de. Det er vakkert med forglemmeiei i skogen.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Så mycket fint du har i rabatterna, och det ser så snyggt och fint ut. Stairway to Heaven har jag inte sett, den låter spännande. Vacker blå färg också. Vackert med björkarna och förgätmigej. Din Iris har en härlig mörklila färg. Jag håller på att smälta i värmen.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Så fin dillpeon! Skulle absolutt ha flyttet min, som aldri har blomtret. God helg!
    /Irene

    SvaraRadera
  4. Läcker färg på samurajhjärtat och allt annat fint.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Nu känns Sverige mindre avlångt. Det är mer samma sorter som blommar hos dig och mig samtidigt. Samurajhjärtat är så vackert. Men revsugan - håller den sig i färgen hos dig? Jag satte en ljus, rosavariegerad som jag gillade och den växte jättebra. Men så började det dyka upp enstaka med mörkt rödbruna blad och raskt tog de över hela plätten. Vet inte om jag vill pröva igen...

    Ha det gott! CArina

    SvaraRadera
  6. Hej Carina,visst kommer det fram några blad av den vanliga Revsugan men dem plockar jag bort och än så länge så har det gått bra.Margareta

    SvaraRadera
  7. Iris er nesten den fineste blomsten som finnes.

    SvaraRadera