fredag 16 oktober 2020

                                       Mitten av Oktober

 

Vi  skriver 16 Oktober och den fina spireabusken Littel Princess är så här vacker.Vi har fått kyligare väder och i natt har vi troligen haft frost för första gången för det såg så ut på gräsmattan men det är den tiden nu så det är det inget att säga om utan helt normalt för vår zon.
Här vid vårt sommarhus så ligger en rejäl matta med löv i potatislandet har jag planterat några perenner som Gulplister de mår väldigt bra att vara här under vintern förde har varit planterade i krukor under sommaren.
Jag har inte heller tagit upp våra morötter men i dag ska jag skrida till verket och göra det vi
  ska  åka hit efter lunch och även ta reda på lövet som ligger jag räfsar och maken försöker hjälpa mig och föra  bort det han har en liten kärra som han drar bort lövet med. 
 Han är just nu lite handikappad då han har gjort illa sig i en ved klyv.
Vi är glada för att det gick bra men det tar ändå tid att bli återställd så det blir många resor till Umeå handkirurg för att se till att läkningen går som den ska.
 
Lövhögen blir större och större för varje höst då vi städar bort vid vårt sommarhus men tänk vilken fin jord som blir av den.
Den här Myntan har jag alltid i samma bunke i järn den får stå kvar i den varje vinter och den kommer troget varje vår igen.Jag gillar färgkombinationen just nu med det vackert gröngula mot det oranga.Den finns vid vårt sommarhus.
I en av rabatterna vid vårt sommarhus så tycker jag att det även är fina färgkombinationer som Rosenplistret och övrigt höstvackert bladverk står för.
Dessa plister som har en tendens att komma lite här och var men man vill gärna ha dem för de är så otroligt dekorativa
Här hemma så blommar min söta vita Kornettblomma jag har haft den i ett annat fönster där den har fått vara i fred och helt plötsligt fick jag se att den hade knoppar.
Det här är lite grann om hur jag har det i min del av vår värld just nu och jag länkar som vanligt över till 

Titta gärna in där då får Ni ta del av vad andra har för sig just nu i mitten av Oktober
Jag avslutar med en liten vers
 
"Hösten är en andra vår där varje löv är en liten blomma"
 
Ha det nu riktigt bra .
 








3 kommentarer:

  1. Jag blir väldigt avundsjuk på din lövhög :) Och sen känns det helt otroligt att ni hade er första frostnatt - jag ser att jag haft den första här också. Väldigt lite men dahliorna är aningen frostnupna. Det måste vara ovanligt att vi får samtidigt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Hei Margareta.
    Spireabusken har virkelig fine høstfarger:-)
    Høsten er en litt vemodig tid, samtidig som den gir oss masser av farger vi kan ta med oss inn i en mørkere tid.
    Håper det går bra med hånden til mannen din.
    Bra at han likevel kunne ta del i ryddingen av løv:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Växterna trivs nog bra bland löven. Vi sparar en del för att lägga i rabatterna. Det finns en del att ta tag i på hösten. Hoppas maken tillfrisknar, det är inte lätt att klara sig med en hand. Mina dahlior står fint fortfarande, trots att bladen såg lite köldskadade ut.
    Ha en fin dag /Marika

    SvaraRadera