torsdag 8 oktober 2020

                          Torsdagsblandning

Här  vid vårt sommarhus så ligger löven gyllengula på marken jag och dottern åkte hit och började räfsa så smått så vi har tagit i hop en del men regnet det bara öser ner så därför så måste arbetet vänta som är kvar.
Till helgen blir det bättre väder så då blir det till att fortsätta med höstarbetet.
Runt omkring så lyser det av vackra höstfärger så man måste stanna upp en stund och se sig omkring och njuta av det vackra.
Hemma har jag tagit reda på vackra Lönnblad det är bara att trä upp dem på en ståltråd så enkelt och så effektfullt blir det.
Under sommaren som gick så målade jag om våra ytterdörrar för de behövde lite omvårdnad då de hade blekts av solen och nu har de fått en mörkgrå kulör det gör att det man pryder dörren med gör sig särskilt bra.
Ute i trädgården så finns det lite fägring kvar i form av Pionvallmo det är så roligt att se dem blomma fortfarande.
Knölklocka och vit malört i en skön förening som blommar just nu ganska så vackert i hop även om Knölklockan kanske inte riktigt är en blomma som jag vill ha på så många ställen.
På fönsterbrädan står ännu Mårbacka och blommar så fint den ska ner i källaren så snart som blomningen är över jag är så glad över att jag har kunnat ta hand om dessa och fått dem att överleva.
Sidensvansarna har hittat hit igen och sitter i Rönnarna och tar för sig av dess röda bär en del av Rönnarna har ganska mycket bär men inte alla det kanske beror på att det är olika arter av den.
 
Nu är min önskan att solen bryter fram och vi får fina dagar framöver så man kan njuta av att hösten är här på riktigt för jag brukar egentligen gilla den .
Det var lite grann om hur jag har det som vanligt så länkar jag över till   TrädgårdsFägring
 
Med det så önskar jag Er alla en fin fortsättning på veckan och hoppas att solen lyser på Er och att Ni har det bra.
 

 

 

 

 

 




 

4 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Det ser fint ut med de gula björklöven på backen, hos mig är det stora lönnlöv. Krattar man bort ena dagen så ser det likadant ut nästa igen. Det var längesedan jag såg några sidensvansar, de är riktigt vackra. Vi har haft gråväder här med, hoppas på solsken i helgen.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Fint med alla löv. Tänk att jag målade också ytterdörren ljusgrå för ett par år sen, just för att dörrkransarna skulle komma bättre till sin rätt.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Har tittat efter rönnbär här men det finns inte ett enda, jo 8 st rosa på en låg sort. Tack för tipset om kransen av lönnlöv. Visst är grått en vacker fond till andra färger.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Fint med gyldne høstfarger! Valmuer nå? Det var ikke verst! Ønsker meg sidensvans.
    Ha det godt!

    SvaraRadera