onsdag 21 oktober 2020

                                      Förändringar 

 I Lördags så gick jag ut i trädgården för att ta reda på löven som låg på marken och det var en hel del. Som tur var så hade dottern räfsat i hop i en del högar när hon var hemma på besök från Göteborg så det var inte lika mycket och då gick arbetet bra mycket lättare.Jag gjorde som vanligt att jag fyllde skottkärran full och strödde ut löven på mina rabatter.


Sedan efter lunch så åkte vi i väg maken och jag till vårt sommarhus och gjorde klart höstarbetet där så nu är det så fint och det känns verkligen så bra.Vi visste ju att det skulle bli ändrade förhållanden vädermässigt.


Ute i trädgården vid vårt sommarhus så blommade Klövern så fint den har inte gett upp för kung Bore som är i antågande.


 Även morötterna blev upptagna och när jag kom hem så tvättade jag upp dem och smakade och det var som det bästa godiset så otroligt goda.Nu har jag rårivit dem och har dem i frysen så nu kan jag ta upp och äta till måltider.Nästa sommar ska jag köpa pellets och plantera med dem så slipper jag gallra.


Söndag morgon så ven vinden utanför vårt hus och det snöade så nu ser det ut så här hemma i trädgården.Gissa om vi var glada över att höstens trädgårdsarbete var överstökat för den här gången för det var i höstens sista andetag kan man säga.


Ringblommorna stod ju i blom under vår tall och de är så fina med sin underbara färg nu ligger snön över dem och de måste nu ge upp för i sommar.


Den absoluta sista buketten för i år som jag plockat in från trädgården under Lördagen fick bli de blommande Ringblommorna nu står de inte särskilt länge men jag får njuta av dem en stund i alla fall.


I går var jag och min granne ut på en härlig promenad på flera kilometer och solen sken och det var som en jättefin vårvinterdag i mars så kändes det i varje fall och vi njöt verkligen av det vackra vädret.Tyvärr så är det inte lika fint i dag för nu snöar det igen så det blir mera snöskottning.


Den här årstiden så blir det många ljuslyktor tända just för att vi går mot en mörkare period och det är så jättemysigt när det finns ljuspunkter lite här och var.

Det här var lite grann om hur jag har det just nu jag gör som vanligt att jag länkar över till TrädgårdsFägring


Jag får avsluta med att önska Er alla en fin fortsättning på veckan och ha det riktigt bra.




5 kommentarer:


  1. Vilken tur - eller man ska nog säga skicklighet - att ni hann med att räfsa och dona klart inför vintern. Här är det bara några träd som fällt sina löv och det var innan det blåste i helgen, så Rolle har än så länge sluppit räfsa. däremot så klippte han gräset överallt utom i parken.Förmodligen var det sista gången innan hösten. Ja, vi har inte riktigt fått nån riktig höst här ännu .....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  2. Ja, løvet blir til god jord, og beskytter til og med. Dere var flinke som fikk det gjort i tide! Snøen har vært her også, men den har gått igjen. Kommer sikker tilbake.
    Ha en flott helg!
    /Irene

    SvaraRadera
  3. Oj, det var tidigt med snö, men den kan väl inte ligga kvar? Vackert med löv. Jag gillar dem verkligen utom när de ska räfsas upp från alla grusytor här.
    Låter intressant med morötterna och pellets. Förklara gärna närmare vad det är för knep du ska testa. Jag sår dem helt enkelt glest, vilket tar extra tid, men sen slipper jag gallra.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Det känns så otroligt främmande med snö men för ett antal år sedan hade ofta haft en första snödutt nu eller i början av november. Måste kännas fantastiskt skönt att veta - allt är fixat. Löv i rabatten är bra godis och näring för maskarna.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Hej Margareta!
    Visst är det vackert med ren vit snö, men hos oss hålls den inte så ren. Vi har inte fått någon snö ännu, och det får gärna vänta ett tag. Trädgården är klar snart, förutom lite löv som kommer att dala ner fortfarande. Ser läckert ut med dina morötter, i år var jag inte bra på att så grönsaker. Det får bli ändring till nästa år. Hoppas få vara frisk då.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera