torsdag 30 april 2020


Sköna Maj välkommen
En underbar månad har startat då trädgårdsarbetet  kommer i gång på allvar.Jag har inlett den med att köpa mig några vårblommor som jag har planterat ner i en liten korg av plåt.Vi har ju än så länge minusgrader på nätterna så jag har valt att plocka in den på natten än så länge men vi har varmare väder på gång så det blir inom kort att den får stå ute dygnet runt.
Jag har ju satt en hel del fröer och de har kommit upp allesammans och mina Gurkplantor har vuxit på bra snart ska jag sätta dem i växthuset. 
Jag längtar till dess att jag får hämta in goda primörer som egenodlad Gurka är .
Växthuset har jag städat med såpa och det doftar så gott när man kommer in där, ska bli härligt att få ta det i bruk till veckan. Jag ska ställa in mina Dahlia krukor för där kommer de att må bra tror jag och även en hel del andra växter kommer att göra dem sällskap.
Utanför i trädgården har det börjat blomma fler vårblommor som Scilla de är så små och söta.
Det är så trevligt med växter som ligger klara under snön gröna och fina visst ä det ganska så härligt att de har hållit sig så fina med tanke på att vintern här uppe kan vara ganska kall .Här ser man tydligt hur snön skyddar under vintern.
Det var lite grann om hur jag har det just nu och veckans inlägg länkar jag som vanligt till TrädgårdsFägring

Jag avslutar med att hoppas att Ni mår bra och slipper drabbas av denna hemska virus som gör att vi måste hålla avstånd och  tänka oss för.











5 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Här växer både tomat, gurka och paprika inomhus, alldeles för kallt att ta ut dem ännu. Efter sommarvarma dagar är det riktigt kallt hos oss. Dahliorna står i växthuset, med en massa sådder. Täcker in dem till natten, så de inte skall frysa. Skönt att se att våren har kommit till dig också.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Mysiga vårsysslor! Här är det ännu alldeles för kallt till och med i växthuset för gurkor och squash. Jag väntar med att så några veckor till. Tomaterna frodas dock och har börjat blomma och det känns som en av vårens delmål. Nästa är att häggmispeln slår ut vilket händer när som helst, sen syren och sen första tomaten.
    Trevlig helg och kram
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Herlig å være i gang, ja. Vi er jo så heldige vi som har en hage å pusle i.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Tänk att öppna växthusdörren och mötas av doften av såpa :) Skönt att våren kommit igång hos er också. Mina gurkor sådde jag i veckan men ingen har kommit upp ännu.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Godt å pynte litt i krukker, selv om de må taes ut og inn:-)
    Det er deilig å få vaket drivhuset og kjente duften av såpe, og nyte våren.
    Ha det godt/Eirin

    SvaraRadera