fredag 8 maj 2020


På gång just nu här hos mig
Först och främst så har Sädesärlan kommit hit till oss  den kommer med sommaren tycker jag  den är min favoritfågel och den tittade på mig och det såg ut som den kände igen mig.Det kan väl hända att den var i vår trädgård även förra sommaren vad vet jag.
Jag har satt en hel del fröer och har i år haft turen att lyckas, de flesta har kommit upp dessa ljuvliga gula Tagetes sätter jag varje vår de är så fina att ha tillsammans med Penningblad .
Den fina Ringkragen tar jag fröer av varje höst för att driva upp och ha till varje sommar i en kruka på trappan vid vårt sommarhus. 
Förra sommaren hade jag drivit upp dessa höga Tagetes som jag hade planterat i en kruka på vår altan där det blev en fin färgklick.Även den vill jag ha även denna sommar.
Malvan Mikaela vill jag inte vara utan i år blev det bara en planta som kom som jag vårdar med omsorg men då har jag i varje fall en och det får jag vara nöjd med det för den vill jag verkligen ha varje sommar.
Rosenskära vill jag inte heller vara utan så den har jag även satt som frö den är så vacker och är en tacksam blomma.
I mitt nystädade växthus har jag ställt in mina krukor med Dahlia och blir det kalla nätter så har jag ett miniväxthus inne i växthuset där de får vara tills dess att värmen återvänder.
Nu är även vårt sommarhus städat för det är så mycket trevligare komma in här när det är nystädat och jag använder bara såpa det är inget annat om gäller i detta gamla hus.
När man har blivit klar eller less  på en del vårbestyr så är det härligt att gå ut på en skogspromenad och då kan man gå efter sådana härliga vägar som ligger i anslutning till vårt sommarhus.

Vi har inte någon särskild värme ännu men snön har försvunnit på många ställen även om det även  finns kvar en hel del snö på många ställen men det är helt normalt det ska det vara så här i början på maj.
Det var lite grann om hur det är här hos mig just nu jag länkar över som vanligt till   TrädgårdsFägring
Gå gärna in på den sidan för att se vad andra har för sig.

Avslutar med att önska alla en fin fortsättning på veckan.







 









5 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Sädesärlan har jag inte sett i år ännu, saknar också rödhaken som brukar titta in. Sådde en malva förra året, som liknar din. Hoppas den tittar fram i år igen. Den är fin.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Du har det härligt hos dig. Sädesärlan och hennes vippande stjärt, den diskreta färgskalan och sången... Underbar. Henne förknippar jag med vår, plöjning och andra bestyr.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Man har sina favoritfrön. Tagetes och krasse är ett måste hos mig. Jättefin kombo med penningblad. Tror jag härmar dig lite där. Doften av såpa är också härlig. Gulligt i ert sommarhus. Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Många fina sommarblommor bland dina sådder, hoppas att du får lika fin fägring i år. Den höga Linnétagetesen är fantastisk, den har jag sått i flera år nu och tycker lika mycket om den varje sommar.
    kram!
    Tänk att sädesärlan har jag inte sett än och nu hotar de ju med kallare väder.

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset om sälgvattnet. Det ska jag testa. / Pia

    SvaraRadera