torsdag 21 maj 2020


Maj månads bestyr
 Nu har värmen kommit ända hit till oss här uppe i zon 5  och gräsmattan  börjar anta en grön nyans vi fick även lite regn och då börjar saker hända ute i trädgården det var välbehövligt kan man säga.
Jag har även ställt ut blomstertrappan med mina Pelargoner jag tar ändå in dem nattetid då det finns en viss risk att det det blir någon minusgrad.Jag ser på dem att de verkligen trivs med att få lite frisk luft och ljus

Vid vårt sommarhus så blommar det i rabatten nu har den här fina minitulpanen som jag har fått av min torp granne för flera år sedan  slagit ut i blom.
Den rutiga skönheten som Kungsängsliljan är har även denna vår slagit ut sina vackra klockor. 
För några år sedan så hade vi Polstjärnan planterad här vid vår entré och den var så här fin när den var som vackrast. Tyvärr så dog den en vinter och sedan dess har vi inte haft någon  klätterväxt här.
Tills nu jag har nämligen planterat den här Styvclematisen på den platsen och jag tror och hoppas att den ska trivas.
Här ska jag kanske plantera någonting annat det är ju det som är kul med att ha en trädgård att få vara kreativ och hitta nya platser för en del växter.
Mina sticklingar av Gurka och Tomat har blivit planterade och är nu där de ska vara hela sommaren och åtminstone Gurka kommer vi att få skörda inom en snar framtid.
Nu börjar den härliga tiden då man varje dag får gå in här och pyssla med sina plantor vattna och tjuva sina tomatplantor och kolla så det inte är någon objuden gäst här inne i form av ohyra. 
Det var lite grann från min del av världen som jag kommer att länka övr som vanligt till 
TrädgårdsFägring
Jag önskar alla ett fint veckoslut och avslutar med en liten vers

"Att leva är inte nog sa fjärilen
_ solsken,frihet och en liten blomma måste man ha"

 







.




5 kommentarer:

  1. Så søt minitulipan! Er det virkelig mulig at en Polstjerne kan dø? Stivklematis er forresten veldig fin. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Roligt att få följa med ut i ditt trädgårdsliv och lite blir det som att låtsas att våren inte är på väg in i försommar här.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Vilken fin blomstertrappa du har! Praktisk när pelargonerna ska flyttas in och ut i början.
    Gurka har jag aldrig provat att odla, har förstått att det är ganska lätt? Kanske ska kolla om jag kan få tag i en planta.
    Önskar dig en skön söndag!

    SvaraRadera
  4. Hej Margareta!
    Skönt att värmen har nått till er. Så härligt med våren då allt börjar växa och gro. Mina gurkor och tomater växer så det knakar, fortfarande här inne.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  5. Jag bara älskar det fjärilen sa! Är precis så som jag tänker själv.....
    Här hade vi frysgrader för 10 dagar sen och en dahlia på altanen frös trots att den var inlindad. Den andra jag ställt ut klarade sig dock, den hade en tjock filt på sig.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera