torsdag 3 oktober 2019


Redan Oktober
Då har vi hunnit in i Oktober man undrar vart tog September vägen? Tiden rusar verkligen i väg men det kan bero på att vi har ganska fint väder och ingen snö ännu något som man värdesätter förstås. 

Vi har i vanlig ordning varit till min barndomsby där vår skog är det ligger en mil högre upp än där jag bor men där är det mera höst än hemma i vår by.



Här har min bror sått en viltåker och jag passar förstås på att plocka några ax av den för att ta hem och sätta ner i en vas. 
Tycker att i det enkla bor det vackra dessutom så passar de så fint i den gröna vasen.



Alltid när jag ser på den här bilden så ramlar så härliga minnen över mig minns hur ofta jag och min mamma vandrade efter den när vi inte promenerade i skogen.



När jag är till min skog så plockar vi en hel del Enris det är samma procedur varje höst.Här har jag satt det bland annat i en korg tillsammans med fin Tomte och den gamla blå stolen får jag även användning av nu för den har jag annars ute i trädgården under sommaren.
Inne i vårt kök har jag köpt mig en vit Cyklamen här står den på en bra plats då kan jag hålla koll på den  när jag behöver vattna den och dessutom inte ovanför ett element där den inte trivs.Om jag sköter den som den ska så får den leva vidare även efter blomning då jag gillar dess blad.

Jag är så glad över dessa Höstflox som kommer med sina vackra färger den här som är lila den lyser upp i rabatten. Det är snart det enda som blommar just nu innan vintern kommer och lägger sig som en tung filt över trädgården.
Det här inlägget länkar jag över till  TrädgårdsFägring.

Det var allt från mig för den här gången ha det så bra och ta hand om Er så hörs vi igen till nästa vecka.
 













4 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Härligt att komma "hem" på besök. Många minnen som kommer upp. Tomten gör sig fint bland enris i korgen. Måste komma ihåg att ta in min tomte till växthuset. Har glömt en betonggroda ute, på våren var det bara smulor kvar. Floxen har en fin färg, jag väntar på att astrarna skall slå ut.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Det ställe där jag växte upp i Stockholm finns inte längre, där är det numera Liljeholmens Tunnelbanestation samt en massa butiker och kontorsbyggnader. När jag växte upp var det ett skogsbeklätt ensligt berg med en liten sjö nedanför. Vi bodde på en privat tomt som tillhörde ASEA´s högste chef till vilken min pappa v ar chaufför. Ett underbart ställe med massor av mark runt om. Det fanns tennisbana, krocketplan massor med grönsaksland och blommor och en trädgårdsmästare som skötte det hela. Dessutom hade VD´n en son som gick i samma klass som mig, så jag kunde varje dag leka med hans leksaker och hans hundvalp - en underbar barndom!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Speciellt att besöka barndomens vägar. Jag har också varit på mina idag och förvånades över hur väldigt lummigt allt blivit.
    Lycka till med din cyklamen önskar att jag också hade en fönsterplats utan element.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Barndomens miljöer är mycket speciella och det är spännande hur minnena liksom bara dyker upp. Stråna och vasen var jättefina och precis som du skriver - det enkla är oftast det vackraste.

    Ha en fin vecka! Carina

    SvaraRadera