torsdag 31 oktober 2019


 November är här
Då helt plötsligt skriver vi första November och vi har fått snö och med ens så blev skogspromenaden bra mycket vackrare då vår värld där jag bor med ens fått ett vitt vackert snötäcke på sig .Solen tittar fram helt plötsligt den som vi inte har sett på ett bra tag nu och man blir så mycket gladare till sinnet.
Jag har plockat in några kvistar av vår Daggros den har ju så fina nypon. Då man inte längre har så mycket blommor att plocka in av så finns det ändå en del annat snyggt att plocka in av.
På fönsterbrädan i vårt kök så blommar den här fina St Paulan dessa söta krukväxter som jag har en viss tur med för jag får dem till att blomma och de har blommat hela sommaren dessutom.De går till vila en kort period sedan kommer de med ny kraft och blommar.

Nu när trädgårdsarbetet ligger nere så får man tid att göra andra saker och jag gillar att baka, det brukar bli småkakor som inte är så invecklade att göra och sedan får det inte heller innehålla allt för mycket socker. Då får man ta till recept som inte innehåller allt för mycket av den varan sedan brukar jag blanda med Steviasocker det fungerar också bra.
Dessa småkakor har jag gjort och de är så jättegoda det tycker både jag och dem som jag har bjudit dem på glutenfria är de också.

Här får ni receptet:

Smält 100 gram Smör
2 dl Cocosflingor
2 dl Havregryn
1 dl Socker

De torra ingredienserna häller man ner i en bunke och häller det smälta smöret över och blanda allt tillsammans.Klicka med en sked massan i små formar .
Grädda dem i 200 grader i 5-8 minuter
Dessa är även glutenfria.

Lycka till med baket.


I helgen har vi All Helgona helgen då vi tänder ljus och tänker på dem som vi inte längre har i livet,kan man inte tända en lykta på en grav så kan man tända en lykta eller ett ljus på annat sätt.

   Jag gör som vanligt och länkar över mitt inlägg tTrädgårdsFägring
 

Avslutar med att önska alla ett fint avslut på veckan









3 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Det är så fint med ren vit snö, och solsken på det. Ditt recept verkar precis så enkelt och bra, för mig som inte brukar baka. Tack för det.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet det lät enkelt nog för en bakhatare som jag. Och havregryn, smör och något sött blir alltid gott. Vackert med snön vi ska kanske, kanske kunna få lite i morron men regn är långt mer sannolikt :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Visst är det fint och ljust med snö, men vi brukar få den runt den 14 november. Rolle fyller år då så det är lätt att komma ihåg. Det konstiga är att det var likadant i Stockholm, men där låg snön sen kvar. Här smälter den bort och sen brukar det dröja ett bra tag innan den kommer tillbaka. Skönt tycker jag, som inte gillar den och är livrädd för halkan som det brukar bli.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera