onsdag 9 oktober 2019


Oktober vackert
Oktober månad då kommer Sidensvansarna och de flyger i stora klungor och kalasar på Rönnens bär man kan säga att de har fest.Nu är det även Björktrasten som gärna festar på bären men jag är inte lika förtjust i dem som i Sidensvansen.
Det kan bero på att de gäckade oss för någon sommar sedan då de hade byggt bo i en av Pilarna och attackerade oss när vi skulle inta frukost ute i närheten.Det slutade med att de flyttade och sedan har det varit lugnt.
När solen kommer fram och lyser på de gyllene bladen så är det magiskt vackert.
Förra sommaren hade jag köpt så här fina Penseér och hade dem i en vit trälåda på ben som maken byggt och de var så fint hela sommaren.Nu är det ett frö som grott och nu blommar det för fullt i rabatten intill. Det är så trevligt med dessa små raringar som gärna kommer upp lite här och var.
Jag köpte denna Primula i våras som fick vara inomhus ett tag tills dess att den gick att plantera ute stället för vara inomhus där har den större chans och nu tackar den mig med att blomma på nytt.


Den här kransen gjorde jag för flera år sedan och den pryder verkligen vår dörr ute. Nu har fåglarna fått intresse för den då de gärna kalasar på kottarna samt även halmen troligen så finns det godsaker i den som de vill komma åt.
Inte kul för mig som vill gärna ha den på dörren.Jag får nog bara ha den inomhus på dörren i stället där får den vara i fred och sätta något annat på dess plats ute.

Här på vårt torp  har det ramlat ner mycket löv som vi så småningom ska ta reda på .Hur som helst så är det gyllene vackert just nu i alla fall.
Det var allt från mig den här veckan jag gör som vanligt länkar över till TrädgårdsFägring

Jag avslutar med att önska all som hittat till min sida en fin fortsättning på den här veckan och ha det så bra.







5 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Hösten är fin med alla vackra färger, men idag är det bara grått och disigt här. Sidensvansarna är så vackra, har tyvärr inte sett dem på länge. Fin krans du har, fåglarna letar nog efter något ätbart i den.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Å, vad jag gillar kottekransen! Har också en i gömmorna som jag ska leta fram. Fina färger!
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra färger på träden! Och vilken fin kottekrans. Ha det bra.

    SvaraRadera
  4. Du är lycklig du som har sidensvansar, kanske björktrastar också, de finns aldrig hos mig. Höstfärgerna var väldigt fina ihop med det faluröda.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Ärligt talat så har jag aldrig brytt mig så mycket om man räfsa upp höstlöven. Är det mycket så kan man räfsa in dom i rabatterna som vinterskydd. Av samma anledning brukar jag aldrig klippa ner perenner, dom skyddar sig själva bäst! *fniss* Men...eftersom vi fått så vansinnigt mycket med lupiner i pallkragarna så var jag tvungen att rensa bort en massa. I 4 av dom i alla fall. Dom 4 som är orensade får jag ta i vår.....
    Sen till

    SvaraRadera