torsdag 30 maj 2019


En trevlig vecka

Vi är på en trevlig resa hit ner till Göteborg för att hälsa på dotter och måg vi åkte ner den 27/5 och tog in på Kungshaga hotell i Orsa ett hotell som visade sig ha varit ett ålderdomshem som byggdes för 100 år sedan och hette då Orsagården.Här fick vi välbehövlig vila efter en hel dags bilkörning .Det är ett mysigt ställe som jag kan rekommendera.
Det är som Ni ser fin utsikt från hotellfönstret.
Utsikten från bilfönstret bjuder oss på underbara naturbilder som denna med vackra gula fält av Raps som blommar.
När man stannar till för att ta rast en stund och inta medhavd fika så möts man även då av fina vyer som här mötte vi på en rastplats med dessa så vackra Styvmorsvioler en underbar syn för mig som trädgårdsvän.Dessa fanns att plocka när jag var barn men har nästan försvunnit så då blir man ju så glad över fina barndomsminnen som den ger..
Här i staden Göteborg så är det som vanligt så fint med blommor både här och var.Som denna "Rhoddis" som blommar så här vackert med underbar färg.
Träd som står i blom när man är ute på promenad vilket jag bara njuter av.Förra året var vi här i början på Maj och då blommade det överallt av vackra träd den synen glömmer jag aldrig.
Det är även så fint planterat vid gatorna där man går här är det så vackert med dessa Allium tillsammans med vacker Funcia som är en mycket fin kombination.
Även Funcia på rad är ganska så effektfullt.
Hemma lämnade jag en hel del sticklingar som behöver omvårdnad medans vi är borta på resa, jag får nu hjälp av en snäll granne som tar hand om dem.Nu när jag kommer hem så ska det bli en hel del trädgårdspyssel något som jag ser fram emot och dessutom så ska vi få varmare väder något som jag även vill ha.
Det var allt från min del av världen just nu och jag länkar som vanligt till  TrädgårdsFägring.

Ha de riktigt bra nu när vi går inom kort in i en  ny månad som är den första sommarmånaden Juni som kommer att inledas med varmare väder som det ser ut.  












4 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Låter som att du har en trevlig resa och besök i Göteborg. En fin stad med nära till havet.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Har inte tänkt på det men visst känns det som styvmorsviolerna minskat liksom de fina skogsviolerna... Åker dock förbi en ljuvlig matta violer när jag åker in till Göteborg. Ser ut som klassiska Göteborgskvarter i bilderna :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Hei Margareta!
    Du får nyte dagene i Gøteborg. Håper du får deg en tur i Botanisk hage, og Tregårdsforeningen mens du er der. Godt du har noen som kan passe stiklingene:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
  4. Fina foton från resan till Göteborg. Ha en skön helg.

    SvaraRadera