torsdag 6 juni 2019


Åter hemma igen

Här har de hänt massor medan vi varit på en härlig tripp det har regnat en hel del nämligen 35 mm regnmätaren var överfull och det syntes tydligt att gräsmattan hade vuxit sig lång och maken satte igång dagen efter hemkomst att klippa den  så nu är det fint igen.

Det fina Samurajhjärtat har slagit ut med sina vackra blommor.
Det rosa Fänrikshjärtat som jag gillar så mycket dessa växter som gärna blommar hela sommaren och ger färg i rabatten.I bland så blir man less på en del växter och detta hände med just det rosa Fänrikshjärtat för ett par år sedan så den planterade jag på undantag vilket var tur för nu vill jag inte vara utan den. 
När vi kom till vårt sommarhus så möter mig denna så fina Hägg och den blommar för första gången den har stått här ett tag och nu  och det blir verkligen en glad överraskning.Det är en avkomma från den Hägg som vi hade i trädgården men som blåste omkull men som tur är så hade den fröat av sig.
När vi var till botaniska trädgården i Göteborg så mötte oss denna så vackra Rhododenron den lyste av sig på lång väg.
Tänk att dessa så otroligt vackra skapelser kan bli så magnifika denna vackra Rhododenron var planterad vid en bilparkering i Askim när vi var bjudna dit på lunch,den var enorm och det fanns olika varianter av dessa så fina blommor.Här där jag bor så finns de planterade i en del trädgårdar men man märker tydligt att vi bor i en helt annan zon men det är underbart att få vara med om det.
När vi varit hemma i två dagar så var det den svenska nationaldagen och då är det så fint med den svenska flaggan som vår granne hade hissat verkligen så somrigt när solen skiner och allt är grönt.
Inne i vårt hus så kom även flaggan fram en dag som denna.
Jag gör som vanligt att jag länkar över TrädgårdsFägring här kan Ni med fördel gå in och ta del av andras inslag.

 Det var allt från min del av världen jag njuter av att sommaren nu kommit med härliga temperaturer och att trädgården har tinat fram och jag får åter ägna mig åt denna underbara syssla som ger mig både kondition och njutning.
                                                  Önskar alla en trevlig fortsättning på veckan




.







4 kommentarer:

  1. Hei Margareta.
    Så deilig å komme til både hjem og til sommersted med flott blomstring.
    Skjønner at dere har hatt en fin tur til Gøteborg, o fint at dere fikk med dere rododendronblomstring i Botaniska der:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
  2. Så härligt att sommaren kommit till er också :) Fänrikshjärtat är fint på rätt plats. Jag har det men än står det fel.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Fin blomning hos dig, vackra Fänrikshjärtan. Ett besök i Göteborg är aldrig fel, otroligt stor och fin rhododendron.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Det dät Samurajhjärtat skulle jag kunna tänka mig, Fanrikshjärta har jag - eller hade - massor av. Rolle har tyvärr rensat bort en hel del, men jag tror att dom kommer att sprida sig igen!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera