fredag 28 juni 2019


Några blommor som just nu gläder mig
Just nu så blommar bland annat den söta Pärlemorfjärma och den trivs på stället och blir större för varje sommar.Den har så söta blåa klockor och har blad som går i en gråblå nyans verkligen så dekorativ är den.
Prästkragarna de blir bara fler och fler  och är så fina under vår Tall de lyser verkligen upp och om jag inte skulle hålla efter dem så skulle det nästan bli bara dem och nog vill man gärna ha en del annat också.
Den här gröna växten med lite vitt i bladen och blommar med gula blommor är verkligen en så dekorativ växt.Jag tror att det är en typ av Plister men kan även vara någon annan art.
Här på vårt torp så har jag ett Gulplister som är så fin där den står planterad i en gammal gul kockums kastrull den har jag placerat på en björkstubbe.

Vid förra årets träff med vår förening så hittade jag denna så fina Stjärnflocka och jag blev riktigt glad för jag hade varit ute efter just den röda varianten av denna så fina växt .Nu har den vuxit till sig och blommar för fullt.
Trädgårdsnäva som jag kallar den för hur som helst vilket namn den än må ha så är den helt fantastisk då den blommar med sina vackra blommor och dessutom så blommar den i omgångar.
Vinröda tongångar i en rabatt gillar jag de gör att det blir lite mer liv i rabatten och är även fin blan olika blommor.Det här är en vinröd Alunrot.



Lupiner har jag inte bara vid vårt hus utan även vid vägen på vårt torp  och de är så många som blommar  i blandade färger och jag kan ju inte hålla mig utan plockade in en bukett förstås och så här fint blev det.

 Någon har sagt att: En blombukett liten eller stor den lyser upp mer än man kan tro.Något som jag kan hålla med om.
Även denna vecka så länkar jag över till TrädgårdsFägring

Avslutar med att önska alla en fortsatt bra junivecka 




 


3 kommentarer:

  1. Vilken härlig bukett och den passade så bra med duken och bordet. Visst är det mycken och vacker blomning nu och din stjärnflocka var läcker. Jag gillar också de där mörkt röda :)

    Ha det gott! CArina

    SvaraRadera
  2. Underbara blommor - det är så fint just nu i allas trädgårdar! Det är en näva du visar, men vilken sort är svårt att svara på - det finns hundratals! Och röd stjärnflocka är riktigt snyggt!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Många fina blommor. Har några nya färger på stjärnflocka i år, gillar den. Pärlemorfjärva har jag inte sett förut, riktigt fin.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera