torsdag 20 juni 2019


Midsommartid
Just nu när vi är i midsommartid så är det en ljuvlig tid när så otroligt mycket som händer ute i trädgården.Eftersom vi har ljust dygnet runt så växer det så det knakar och jag tycker även att det märks att förra sommarens värme har satt fart på sommarens växtlighet.Som den här Rosenpionen den har aldrig tidigare haft så många blommor som nu den är ett riktigt smycke.
Den vackra Bergrosen blommar som aldrig förr även den ett riktigt smycke där den här står vid vägen vid vårt sommarhus.Denna skönhet har jag planterat även i vår trädgård här hemma då den är så vacker.

Den röda Vallmon blommar även den med otroligt vackra blommor.Den hittade jag på en trädgårdsträff med vår förening för flera år sedan och där den nu står så trivs den ypperligt.Det gäller att se till att det inte blir för mycket av det goda den kan lätt ta över om frökapslarna får stå kvar så en del brukar jag knipsa av.
Jag har även i år varit på en trädgårdsträff och hittat en del nya växter.I år fick jag med mig hem dessa :
Fotblad
Hängsyren
Rosa näva
 Ulleternell
Röd basilika
Vit pimpinell
                 Tomatplanta Cherry Bell

Det är alltid lika roligt att åka i väg på dessa så kallade plantbytardagar med föreningen för jag hittar alltid olika nya fina växter och det är så spännande att följa dem och se hur de utvecklas.

Den röda pimpinellen hittade jag för ett antal år sedan på just en sådan träff och så här vacker är den tillsammans med Rosor.Jag kan tänka mig att den vita pimpinellen som jag nu har hittat blir minst lika fin.
Lupiner mot en röd stugvägg tycker jag är ganska så fint, just nu så är den motarbetad denna så vackra växt tycker i alla fall jag.
Vi har även varit och hjälpt våra vänner med gräsmattan där blommade Syrenen så här fint.
Vi har även varit till min barndomsby och plockat Liljekonvaljer och det fick gå snabbt för där fanns många tusenbröder som man kallar myggen, men en liten bukett blev et i alla fall.
Det blev även en bukett med Smörblommor och andra sommarblommor där var det mindre många mygg så det blev en lugnare plockning.

Med denna bukett så önskar jag alla en skön och härlig Midsommar.

Jag länkar även över detta inlägg tilTrädgårdsFägring
  













2 kommentarer:

  1. Dere nyter nok godt av lyset!
    Vakker trepeon og rose:-) Merker at alt er blitt uvanlig stort og blomsterrikt i år, bort sett fra vanlig syrin.
    Lupiner er vakre, og er vel svartelistet fordi den fortrenger den ordinære floraen.
    Ha en fin midtsommeraften!! /Eirin

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Vackert med både pioner och rosor. Lupiner är fina, har en röd i min trädgård, har försökt få till både vit och gul, men hos mig är de inte invasiva.
    Ha en fin fortsättning på midsommarhelgen.
    /Marika

    SvaraRadera